Świat Hondy

Narodziny marzenia

Spełnianie marzeń

Przewiń

Logo marki Honda

Jak Soichiro zbudował firmę Honda

Od motorowerów do odrzutowców biznesowych w 70 lat.

Wczesne lata

Geneza geniusza.

1906: rok urodzenia Soichiro Hondy

Urodzony jako syn kowala w małej wiosce w pobliżu góry Fuji Soichiro Honda był zafascynowany maszynami i pomagał w zakładzie naprawy rowerów swojego ojca. 

1922: Blask dużego miasta

Soichiro Honda opuszcza szkołę i wyjeżdża do Tokio, gdzie podejmuje praktykę jako mechanik. Po sześciu latach wraca do domu i otwiera swój własny warsztat.

1937: Pierwsza firma Hondy

Firma Tokai Seiki została założona przez Soichiro w celu produkcji pierścieni tłokowych. Firma rozwijała się, ale została dwukrotnie zbombardowana podczas wojny, a niedługo potem zniszczona przez trzęsienie ziemi. Roztrzaskane pozostałości firmy zostały sprzedane, po czym została założona nowa firma: Instytut Badań Technicznych Honda.

1946: Honda numer 1

Powojenna Japonia wymagała szybkich i tanich rozwiązań komunikacyjnych. Soichiro wpadł na pomysł wykorzystania nadwyżek z produkcji silników do generatorów do napędzania rowerów. W ten sposób stworzył pierwszą „Hondę”. Musiał teraz sprostać zaspokojeniu popytu na te pojazdy.

Pierwsi pracownicy firmy Honda przed fabryką Hamamatsu w 1948 roku.

Pierwsi pracownicy firmy Honda (z rodzinami!) przed fabryką Hamamatsu w 1948 roku.

Ilustracja: olej w butelce od perfum.

Kiedy Soichiro po raz pierwszy zobaczył samochód, Forda „T”, jego życie zmieniło się na zawsze. Jego olej pachnie jak perfumy

1947: Honda Type A

Dalszy rozwój oryginalnego motoroweru. Inteligentny, stylowy i popularny. W ciągu kilku miesięcy silnik opracowany przez firmę Honda jest produkowany na linii przenośników.

1948: powstanie firmy Honda Motor Company

Soichiro Honda nawiązuje współpracę z partnerem biznesowym, Takeo Fujisawą i wspólnie tworzą nową firmę. Socihiro będzie zajmował się rozwijaniem produktów, a Fujisawa zapewni odpowiednią wiedzę biznesową. Firma posiada 34 pracowników i jedno wspólne marzenie.

1949: Pierwszy nowy model marki Honda

Pierwszy motocykl całkowicie opracowany i wyprodukowany przez firmę Honda zwany „Dream” D-type.

Szybki rozwój i obecność na całym świecie

Honda, lata 50-te.

1955: Osiągnięcie pozycji numer 1

Honda stała się największą marką motocyklową w Japonii. Obecnie jest to największa marka motocyklowa na świecie i posiada zakłady produkcyjne we wszystkich regionach.

1956: Globalna koncepcja, lokalne działanie

Krystalizacja ideałów, które kierują działalnością firmy Honda do dzisiaj. Przyjęcie zasady działania firmy: „Zachowując globalny punkt widzenia, chcemy dostarczać produkty najwyższej jakości w rozsądnej cenie, aby zapewnić zadowolenie klientów z całego świata”.

Pierwszy salon Hondy w Ameryce.

Nasz pierwszy zagraniczny salon został otwarty w Kalifornii w USA. Zatrudnionych w nim było zaledwie osiem osób, ale wkrótce sprzedaż sięgnęła kilku tysięcy motocykli miesięcznie.

Honda Super Cub, widok z boku.

1958: Narodziny super-gwiazdy

Honda Super Cub to prosty i przystępny motocykl przeznaczony na rynki całego świata. Jest super nie tylko z nazwy, ponieważ powiązane z nim bezpośrednio wersje są produkowane do dzisiaj. Dzięki bardzo przystępnej cenie dla masowego użytkownika stał się on najlepiej sprzedającym się pojazdem transportowym w historii. A może i najważniejszym?

1959: Amerykański sen

Największa na świecie marka motocyklowa rozpoczyna po raz pierwszy sprzedaż za granicą, w USA. Amerykańska filia Honda Motor Co. Inc. założona w Los Angeles.

Uczucie zwycięstwa

Honda, lata 60-te.

1960: Badania nad marzeniami

Specjalna placówka badawczo-rozwojowa Hondy została utworzona jako firma siostrzana do Honda Motor Co. Ltd. Można ją nazwać fabryką marzeń Soichiro.

1961: Triumf TT

Jak mówił Soichiro, sukces składa się w 99 procentach z porażek. Nasz debiut w wyścigu TT na Wyspie Man był rozczarowaniem, ale nie poddaliśmy się. Wróciliśmy dwa lata później, aby zdominować zawody. Po raz pierwszy, ale nie po raz ostatni poczuliśmy smak sukcesu w międzynarodowych wyścigach: do roku 1965 odnieśliśmy także zwycięstwo w wyścigach Grand Prix F1.

1962: Światowa produkcja

Wraz z sukcesem motocykli TT otworzyliśmy pierwszy zakład produkcyjny w Aalst w Belgii, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na nasze motocykle. Produkujemy w Europie dłużej, niż może się wydawać.

1963: Od dwóch do czterech kół

Honda rozpoczyna sprzedaż samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. Wytrzymała miniciężarówka T360 cieszy się dużym uznaniem. Sportowy samochód S500 po prostu onieśmiela.

Honda RA273 z tyłu.

Honda RA271 był naszym pierwszym bolidem F1. Miał on 1,5-litrowy silnik V12 zapewniający moc ponad 220 koni mechanicznych: pojedynczy egzemplarz można obecnie obejrzeć w hali Honda Collection Hall na torze Motegi w pobliżu Tokio.

Honda RA273 z przedniej perspektywy.

1964: Wyścigowe ambicje firmy Honda

Zaledwie jeden rok po rozpoczęciu produkcji samochodów firma Honda podjęła odważną decyzję wejścia na arenę wyścigów samochodowych. Decyzja o rozpoczęciu produkcji własnych podwozi i silników została uwieńczona sukcesem w roku 1965 w Meksyku, gdzie Richie Ginther zdobył dla nas pierwsze zwycięstwo.

1967: Mały cud Hondy

Sympatyczny, pomysłowy. Miejski samochód N360 z silnikiem chłodzonym powietrzem zapoczątkował historię sukcesu firmy Honda w branży samochodów osobowych.

Pracowita dekada

Honda, lata 70-te.

1972: Odpowiedni samochód we właściwym czasie

Kompaktowy model Civic z napędem na przednie koła był idealnym samochodem w latach 70. XX wieku. 10 generacji oraz 24 milionów sprzedanych egzemplarzy później, nadal zachowuje swoją pozycję oraz popularność.

1973: Założyciele firmy Honda przechodzą na emeryturę

Współzałożyciele firmy Honda, Soichiro Honda i Takeo Fujisawa odeszli na emeryturę po 25 latach kierowania przedsiębiorstwem i zajęli stanowiska doradcze w radzie nadzorczej. Soichiro pozostał bacznym obserwatorem działalności firmy aż do swojej śmierci w 1991 roku.

1975: Zakaz palenia

Niezwykły silnik CVCC zaprezentowaliśmy w Ameryce Północnej. Jego cykl spalania ma tak wysoką sprawność, że silnik przekracza ostre wymagania nowych przepisów dotyczących czystości powietrza bez konieczności używania katalizatora spalin. To prawdziwa rewelacja.

Pierwsza Honda Civic, widok z przodu.

Ikona Hondy: pierwszy model Civic. Produkujemy je od 1972 roku: obecnie to już pojazdy 10. generacji. Od momentu premiery modelu wyprodukowaliśmy już ponad 24 miliony jego egzemplarzy!

Pierwsza Honda Accord z boku.

Honda Accord była naszym pierwszym trzydrzwiowym samochodem średniej wielkości — model Civic był na początku wersją dwudrzwiową.

1976: Wzrost

Prezentacja pierwszej Hondy średniej wielkości: modelu Accord. Oferowany początkowo jako 4-drzwiowy sedan i 3-drzwiowy hatchback. Później jako pięciodrzwiowy hatchback oraz wersja coupé o nazwie Prelude.

1979: Budowanie mostów

Honda rozpoczyna owocną, 15-letnią współpracę z BL mającą na celu dzielenie się technologiami oraz wspólne rozwijanie i produkcję samochodów w Europie. Później rozwinęliśmy również inne gałęzie współpracy, ale jesteśmy niezwykle dumni z naszej niezależności i bezkompromisowego myślenia.

Dekada technologii

Honda, lata 80-te.

1981: Na mapie

Czy wiesz, że to firma Honda opracowała pierwszy na świecie system nawigacji samochodowej wykorzystujący mapy? Moduł Honda Electro Gyrolocator był oferowany w dostępnych na japońskim rynku modelach Accord ponad dekadę przed wprowadzeniem do sprzedaży systemów nawigacji GPS.

1982: Życie w Ameryce

Firma Honda rozpoczęła produkcję motocykli w USA w 1979 roku. W roku 1982 stała się pierwszą japońską marką produkującą samochody w USA. Do fabryki w Ohio dołączyły później zakłady w Kanadzie i Meksyku.

1986: Legenda

Premiera pierwszego luksusowego samochodu Honda oraz nowej marki, pod którą jest on sprzedawany w USA: Acura. Dzięki temu firma Honda została pierwszym japońskim producentem samochodów, który uruchomił autonomiczny dział segmentu premium.

1989: Doskonały VTEC

Tworząc system VTEC, firma Honda przedstawia, w jaki sposób skonstruować bardziej wydajny i ekonomiczny silnik.

Przekrój silnika VTEC.
Honda Acura Legend Coupe z boku.

Model Acura Legend Coupe z roku 1988 z idealnie pracującym 24-zaworowym, 2,7-litrowym silnikiem V6. Pomógł on w ustaleniu pozycji marki Acura w USA.

1988: Klasa mistrzowska Honda F1

Nikt wcześniej, ani nigdy potem nie zdominował sezonu wyścigów F1 w taki sposób. Bolidy Mc Laren-Honda wygrały 15 z 16 wyścigów, zespół triumfował w klasyfikacji konstruktorów, Ayrton Senna został Mistrzem Świata F1 1988, a jego partner Alain Prost zajął drugie miejsce. Dlaczego nie 16 z 16? Cóż, nikt nie jest doskonały...

Dekada ikon

Honda, lata 90-te.

1992: Wyprodukowano w Europie

Otwarcie dwóch nowych fabryk firmy Honda w Europie. Fabryka w Swindon w Wielkiej Brytanii produkuje modele Accord, a zakład w Gebize w Turcji rozpoczyna produkcję modelu Civic. Obecnie fabryka w Swindon jest globalnym dostawcą pięciodrzwiowego modelu Civic w wersji hatchback.

1995: Zmagania z czterema kołami

Prezentacja sztandarowego modelu Hondy: kompaktowego pojazdu rekreacyjnego CR-V. Nowoczesny i kompaktowy pojazd typu SUV zyskał natychmiastowe uznanie, a obecnie jest najlepiej sprzedającym się pojazdem SUV na świecie. W 1999 roku firma zaprezentowała kolejny, tym razem nieco mniejszy model z segmentu SUV — Hondę HR-V.

1998: Najlepsze życzenia dla Hondy!

Musimy sami zaprojektować swój prezent urodzinowy, aby uczcić pierwsze półwiecze działalności. Czy mogłoby to być coś innego niż dwumiejscowy samochód sportowy? Wysokoobrotowy model S2000 wprowadza ducha oryginalnego roadstera S500 w obecne czasy.

1990: Prawdziwa gwiazda

Nowatorski model NSX. Pierwszy supersamochód firmy Honda wprowadził zamęt w gałęzi samochodów o wysokich osiągach.

Honda NSX z przedniej perspektywy w plenerze.
Honda S2000 z lotu ptaka.

Honda S2000: najlepszy prezent na 50. urodziny!

1999: Spojrzenie w przyszłość

Nasi inżynierowie nie koncentrują się tylko na przeszłości. Insight był naszym pierwszym benzynowo-elektrycznym pojazdem hybrydowym i wyróżniał się niewiarygodnie niską emisją CO2. Była to kolejna z premier firmy Honda: pierwszy samochód hybrydowy dostępny w Europie.

Roboty i wyścigi

Honda, lata 2000-czne.

2000: Robot ASIMO macha na powitanie

Prezentacja pierwszego humanoidalnego robota ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility), który stał się jedną z najsłynniejszych gwiazd firmy Honda.

2001: Wyścigi

Sportowa wersja Hondy Civic Type R zostaje wprowadzona do sprzedaży w Europie. Szybko zyskuje reputację i popularność. Wkrótce model ten zostaje eksportowany do Klientów na całym świecie. Od tamtej pory pojawiły się trzy kolejne generacje tego modelu, ostatnia w 2017 roku.

2002: Wstępujemy do klubu JAZZowego

Premiera inteligentnego samochodu miejskiego Honda Jazz. Dzięki umieszczeniu zbiornika paliwa na środku, zapewniała ona zdumiewająco dużo miejsca. Genialne tylne fotele Magic Seats w sposób niezwykle kreatywny podkreślały filozofię firmy Honda wymagającą maksymalnego skupienia na człowieku, a nie na maszynie.

2003: Zaawansowana Honda

Publikacja telewizyjnej kampanii reklamowej „Cog” w Europie. Film ten stał się jedną z najwyżej ocenianych reklam w historii. Był on związany z premierą nowego modelu Accord z silnikiem i-CTDi, pierwszym silnikiem wysokoprężnym zaprojektowanym przez firmę Honda.

Robot ASIMO schodzący po schodach, widok z przodu.
Zbliżenie na czerwonego logo „H” firmy Honda.

Czerwone logo „H” firmy Honda znajduje się na większości naszych modeli sportowych Honda Type R.

2006: Wodorowy bohater marki Honda

Inżynierowie Hondy od dawna marzyli o pojazdach zasilanych wodorem, aby spełnić obietnice dotyczące emisji spalin i braku konieczności ładowania. Premiera modelu 2006 FCX Clarity była prawdziwym przełomem, ponieważ był to pierwszy dostępny komercyjnie samochód napędzany ogniwami wodorowymi.

Dzisiaj

Honda nieprzerwanie bije rekordy.

2014: Wysoka pozycja

Łączna liczba sprzedanych na świecie motocykli i skuterów Honda osiągnęła ogromną liczbę 300 milionów. To nie koniec dużych liczb: zaledwie rok później zdobyliśmy po raz 700. Grand Prix w wyścigach motocyklowych.

2015: Honda odrywa się od ziemi

Zrealizowaliśmy największe marzenie Soichiro: pierwszy produkcyjny odrzutowiec HondaJet wzbił się w powietrze. Sześciomiejscowy odrzutowiec biznesowy o zasięgu ponad 2200 km i prędkości maksymalnej 782 km/h to najszybsza, zbudowana kiedykolwiek Honda.

2016: Kamień milowy w branży motoryzacji

Wyprodukowano 100 milionów samochodów marki Honda. Czy Soichiro kiedykolwiek marzył, że tak wiele pojazdów będzie nosiło jego imię?

Samolot Honda lecący nad górami
Honda Civic Type R z przodu na torze Nurburgring.

Najnowsza wersja modelu Civic Type R jest królem słynnego toru Nürburgring z rekordowym czasem 7 minut i 43,8 sekundy.

2017: Rozwój i sport

Firma Honda prezentuje nowy model NSX, zaawansowany supersamochód, który podobnie jak oryginalny model wyprzedza swój czas. Jest to pojazd hybrydowy z silnikiem benzynowym V6 i trzema silnikami elektrycznymi. Kilka miesięcy później model NSX dołącza do nowej Hondy Civic Type R. Jest tak szybki, że ustanawia nowy standard przejazdu okrążenia na torze Nürburgring Nordschleife w Niemczech.

2018: 70 rocznica realizacji naszych marzeń

Firma Honda obchodzi 70 lat istnienia. Jak do tej pory była to niezwykle interesująca historia. Ciekawe gdzie będziemy za kolejnych siedem dekad?

Logo na 70-lecie firmy Honda.