Inspirowany modelem wygrywającym wyścigi Dakar NXR750, motocykl CRF1000L został zaprojektowany z myślą o podróżach na długich dystansach i wycieczkach terenowych.
Gdy się to stanie, musicie być na to przygotowani. Motocykl Africa Twin Adventure Sports ma zbiornik paliwa o dużej pojemności, długi skok zawieszenia zapewniający wysoki prześwit oraz skuteczniejsze zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi. Elektronicznie sterowana przepustnica ma 3 tryby jazdy — oraz dodatkowy tryb G do jazdy w terenie — oraz szereg innych innowacyjnych funkcji umożliwiających jeszcze dalsze i ekscytujące podróże. Zwieńczenie motocykla stanowi specjalne malowanie, aby uczcić i upamiętnić jego 30. rocznicę. Dobrze to wygląda w kontekście podróży... jesteście gotowi?
Motocykl CRF1000L Africa Twin Adventure Sport nie boi się najgorszych dróg świata. Nic nie może go w tym względzie powstrzymywać, podobnie jak Ciebie. Na północy, zachodzie, wschodzie, południu — w którąkolwiek stronę go skierujesz, ten motocykl jest w stanie zabrać Cię wszędzie. Jak daleko chcesz nim dojechać — to zależy wyłącznie od Ciebie.
Przyjrzyj się bliżej innowacyjnym rozwiązaniom i charakterystycznym cechom, które czynią model Africa Twin Adventure Sports trudnym do pobicia.
Dzięki większemu zbiornikowi paliwa modelu Africa Twin Adventure Sports możesz pokonywać znacznie większe odległości między tankowaniami — możliwy zasięg to ponad 500 km. To właśnie tego potrzebujesz podczas wojaży w takich miejscach, gdzie stacji benzynowych jest niewiele i są one od siebie znacznie oddalone.
Świetną wydajność oraz kontrolę nad motocyklem zapewnia odwrócony 45-milimetrowy przedni widelec Showa typu kartridżowego o długim skoku. Długość amortyzatorów wynosi 252 mm — o 20 mm więcej w porównaniu do poprzedniego modelu Africa Twin — a użytkownik ma możliwość pełnej regulacji tłumienia odbicia i kompresji.
Bardziej płaski profil siedzenia nadaje się idealnie do jazdy terenowej. Siedzenie jest o 30 mm wyższe w porównaniu do modelu CRF1000L i umożliwia regulację w zakresie 20 mm (od 900 do 920 mm), co pozwala ustawić optymalną wysokość zarówno do jazdy w terenie, jak i po asfalcie. Z tyłu w bocznej części motocykla znajduje się przydatny schowek, a wśród wyposażenia opcjonalnego dostępne jest niższe siedzenie.
Za dostarczenie potrzebnej mocy i osiągów odpowiada elektronicznie sterowana przepustnica i 3 tryby jazdy, dzięki którym kierowca może regulować charakterystykę pracy silnika oraz działanie systemu kontroli trakcji. Elektroniczny układ sterujący pracą silnika obejmuje 7-stopniowy układ kontroli momentu obrotowego (HSTC) oraz funkcję hamowania silnikiem (EB).
Wyrazista i skupiona stylistyka modelu Africa Twin łączy w sobie bardzo jasne, podwójne światło przednie LED oraz wyraźne światło stop. Kierunkowskazy LED są wyposażone w nową funkcję ostrzegania podczas gwałtownego hamowania. W sytuacji awaryjnej kierunkowskazy zaczną migać, aby ostrzec innych kierowców jadących z tyłu.
Są dwa różne modele do wyboru, oba charakteryzuje prawdziwy głód przygody.
![]() |
CRF1000L Africa Twin Adventure Sports | Chłodzony cieczą, 8-zaworowy rzędowy dwucylindrowiec o pojemności 998 cm3 ma wał korbowy pracujący w zakresie 270° oraz głowicę Uni-cam ze zmodernizowanym układem wydechowym. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DCT (opcjonalna), elektronicznie sterowana przepustnica z 3 trybami jazdy, przełącznik G, układ kontroli momentu obrotowego HSTC i układ hamowania silnikiem. Model ten ma zbiornik paliwa o pojemności 24,2 litra, wysoki prześwit, podgrzewane manetki, poszerzone owiewki oraz w pełni regulowany układ zawieszenia SHOWA o dłuższym skoku. | |
![]() |
CRF1000L Africa Twin | W porównaniu z modelem Adventure Sports motocykl ma minimalistyczny wygląd. Jest o 2 kg lżejszy, ale ma ten sam chłodzony cieczą, 8-zaworowy rzędowy silnik dwucylindrowy o pojemności 998 cm3 oraz zmodernizowany układ wydechowy. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DCT, elektronicznie sterowana przepustnica z 3 trybami jazdy, przełącznik G, układ kontroli momentu obrotowego HSTC i układ hamowania silnikiem, zbiornik paliwa o pojemności 18,8 litra oraz w pełni regulowany układ zawieszenia SHOWA. |
Jeśli połączymy moc maksymalną 95,2 KM (70 kW) osiąganą przy 7500 obr./min z momentem obrotowym 99 Nm przy 6000 obr./min, uzyskujemy doskonałe przyspieszenie zawsze, kiedy jest potrzebne. Silnik CRF1000L zapewnia doskonałą równowagę między wyczuciem a przyczepnością tylnego koła.
Nowy silnik CRF1000L jest wyposażony w lżejszy wałek wyrównoważający oraz zmodyfikowane układy dolotowy i wydechowy, które zwiększają moment obrotowy w średnim zakresie obrotów. Jest to kombinacja, która zapewnia dynamiczną i energiczną reakcję — na żądanie. Wraz z pakietem sterowania pracą silnika maszyna ta daje poczucie pewności podczas jazdy w każdym terenie, w mieście, na wsi czy na pustyni.
Silnik przyczynia się nie tylko do zwiększenia prześwitu, ale również komfortu jazdy. Jest on podparty w 6 punktach minimalizujących drgania. Podwozie — podwójna rama kołyskowa ze stali — jest wytrzymałe i cechuje się wyjątkową uniwersalnością: od szybkiej jazdy turystycznej po wyjątkowe właściwości terenowe.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów ułatwia wjeżdżanie pod górę. W sprytny sposób wykrywa ona pochyłości. Im ostrzejsze nachylenie, tym dalej idące dopasowanie zapewniające najlepszą możliwą przyczepność i pełną kontrolę.
Wszystko jest na wyciągnięcie ręki — wystarczy wybrać tryb jazdy, który odpowiada Twojemu nastrojowi, umiejętnościom i warunkom na drodze.
Dostępne są trzy kombinacje ustawień: TOUR stosuje maksymalne ustawienie mocy i zapewnia hamowanie silnikiem w średnim zakresie obrotów w połączeniu z wysokim poziomem systemu kontroli trakcji HSTC. URBAN stosuje ustawienie średniego poziomu mocy z takimi samymi ustawieniami jak TOUR dla systemów HSTC i EB.
Czwarty tryb — USER — pozwala kierowcy ustawić i zapisać preferowaną kombinację poziomów mocy, hamowania silnikiem i systemu kontroli trakcji HSTC. Aby uzyskać najlepsze osiągi w terenie, naciśnij przycisk G działający w każdym trybie jazdy. Zmienia on sterowanie sprzęgłem, zapewniając bardziej bezpośredni napęd przez dwusprzęgłową skrzynię biegów.
Jak sugeruje nazwa, motocykl jest wyposażony w dwa sprzęgła sterowane niezależnie przez własny obwód elektrohydrauliczny. Jedno z nich służy do rozruchu i biegów 1., 3. i 5., a drugie do biegów 2., 4. i 6. W związku z tym, gdy wybierane jest dane przełożenie, sprzęgła są przełączane. Działanie skrzyni jest płynne oraz szybkie i eliminuje wstrząsy powodowane zmianą biegów — utrzymując motocykl w stabilnej pozycji — gdy zmieniasz biegi na wyższe lub niższe.
Dodatkowe zmniejszenie masy o 2,3 kg osiągnięto dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego. Dodatkową korzyścią jest dłuższa żywotność i znacznie lepsze trzymanie energii — nawet po dłuższej przerwie w użytkowaniu.
Wybierz tryb, którego chcesz użyć w podróży turystycznej, a skrzynia biegów DCT zajmie się resztą; wystarczy złapać kierownicę i pozwolić się ponieść przygodzie. Tryb jazdy i system kontroli trakcji HSTC można w każdej chwili wyregulować za pomocą przełączników w systemie sterującym.
Standardowy tryb ręczny umożliwia zmianę biegów za pomocą przycisku po lewej stronie kierownicy. Tryb D zapewnia najlepszą równowagę między oszczędnością paliwa a komfortem jazdy, natomiast tryb S daje trzy różne, bardziej sportowe schematy zmiany biegów.