Światowy przemysł motoryzacyjny we współpracy z ustawodawcami z różnych krajów opracował nowy sposób testowania fabrycznie nowych pojazdów, który w przyszłości pozwoli bardziej realistycznie określać wartość emisji CO2 i zużycie paliwa.
Po pierwsze WLTP to skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (Ogólnoświatowa zharmonizowana procedura testowa pojazdów lekkich). Jest to nowy sposób badania emisji spalin i zużycia paliwa w warunkach laboratoryjnych. Procedura weszła w życie od września 2017 r. i będzie obowiązywać wobec samochodów wprowadzanych na rynek, począwszy od tej daty. Do września 2018 r. wszystkie nowo sprzedawane samochody, łącznie z tymi, które były już w ofercie w 2017 roku, będą musiały zostać przetestowane zgodnie z nową procedurą i być oznaczone danymi z testów WLTP. Najpóźniej od stycznia 2019 r. w punktach dealerskich będą prezentowane wyłącznie dane WLTP. Zmianie ulegną zatem wartości zużycia paliwa i emisji, a nie tylko sposób ich pomiaru.
Podczas testów WLTP cykl jazdy jest podzielony na cztery fazy, w których pojazd porusza się z różnymi średnimi prędkościami: niską, średnią, wysoką i bardzo wysoką. Każda faza obejmuje różnego rodzaju sytuacje występujące podczas jazdy (przyspieszenia, hamowania, zatrzymania), które opracowano na podstawie danych statystycznych pojazdów użytkowanych na drogach. Uwzględniono nawet temperaturę powietrza, która jest bliższa średniej europejskiej, i — po raz pierwszy — akcesoria samochodowe, takie jak bagażniki dachowe, aluminiowe obręcze czy spojlery. W nowych testach przedstawiono większy zakres sytuacji, które mogą wystąpić na drodze, przez co testy te są bliższe rzeczywistym warunkom jazdy.
Dlatego zdecydowanie zalecamy naszym klientom, aby przy ocenie rzeczywistego zużycia paliwa wszystkich naszych przyszłych modeli korzystali z wartości wyznaczonych w testach WLTP.
Pod uwagę będą brane szczegółowe dane techniczne samochodu.
Wycofywana metoda badania, czyli NEDC (New European Driving Cycle) pochodzi z roku 1970. Opiera się na testach laboratoryjnych, które nie uwzględniają współczesnych rozwiązań technicznych ani sposobu jazdy. WLTP zapewnia bardziej realistyczną ocenę dzięki danym uzyskanym z prawdziwych sytuacji drogowych.
Kryteria badania |
NEDC |
WLTP |
---|---|---|
Cykl testowy |
Jeden cykl testowy |
Cykl dynamicznej jazdy daje bardziej miarodajny obraz stanu rzeczywistego |
Czas trwania cyklu |
20 minut |
30 minut |
Pokonywany dystans |
11 km |
23,25 km |
Fazy jazdy |
2 fazy, 66% w mieście i 34% poza miastem |
4 fazy o większej dynamice Każda faza — niska, średnia, wysoka i bardzo wysoka — oznacza wyższą prędkość i moc. |
Średnia prędkość |
34 km/h |
46,5 km/h |
Prędkość maksymalna |
120 km/h |
131 km/h |
Wpływ wyposażenia opcjonalnego |
Testy NEDC nie uwzględniają wpływu na emisję CO2 i zużycie paliwa |
Brane są pod uwagę dodatkowe właściwości (mogą być różne zależnie od samochodu) |
Zmiany biegów |
Dla pojazdów określono stałe punkty zmiany biegów |
Inne punkty zmiany biegów dla każdego pojazdu |
Temperatury testowe |
Pomiary przy 20–30˚C |
Pomiary przy 23˚C, wartości CO2 skorygowane do 14˚C |
Wszystkim producentom samochodów wyznaczono konkretne terminy zapewnienia zgodności z nowymi przepisami. Wartości z testów WLTP będą dotyczyć wszystkich nowo rejestrowanych samochodów od września 2018 r.
Nie później niż 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe samochody w salonach dealerskich będą mogły mieć podane wartości emisji CO2 wyłącznie z testów WLTP. Pozwoli to uniknąć pomyłek wśród klientów odwiedzających salony, zapoznających się z danymi technicznymi i broszurami oraz przeglądających strony internetowe firmy Honda.
Podsumowując, zużycie paliwa w samochodzie nie ulegnie zmianie, ale wartości emisji CO2 wyrażone w g/km mogą być wyższe w porównaniu do wartości z testów NEDC. Przyczyną są po prostu bardziej rygorystyczne testy, co oznacza, że procedura WLTP daje bardziej realistyczny obraz parametrów samochodu na współczesnych drogach.