Wola zwycięstwa to najjaśniejszy płomień, ale tym, co najważniejsze, jest chęć do przygotowania i nauki.
Soichiro Honda uwielbiał wyścigi. W latach 30. XX wieku brał udział w wyścigach ze swoim bratem, jeżdżąc zmodyfikowanym własnoręcznie modelem Forda. W roku 1949, wkrótce po założeniu firmy Honda postanowił, aby wzięła ona udział w wyścigach motocyklowych, w których odnieśliśmy kilka słynnych zwycięstw. Soichiro nie poprzestał na tym osiągnięciu, jego ambicją było zdobycie tytułu mistrza w samochodzie, który sam skonstruował, włącznie z silnikiem i podwoziem. Pierwsze kroki w kierunku realizacji tego marzenia zostały wykonane w roku 1964 w najważniejszym ze sportów samochodowych — Formule 1.
Honda RA271 po raz pierwszy wystartowała w 1964 r. w Grand Prix Niemiec, stając się coraz bardziej konkurencyjnym pojazdem wraz z każdym następnym wyścigiem. Wydawało się, że sezon 1965 przynosi więcej porażek niż sukcesów do czasu, gdy Richie Ginther w bolidzie RA272 zdobył dla nas pierwsze zwycięstwo w Meksyku. Zaledwie rok po debiucie zespołu Soichiro spełnił swoje marzenie.
Soichiro nigdy nie stał z tyłu i tylko się przyglądał. Wolał na własnej skórze poczuć spełnienie swojego marzenia
Inżynierowie firmy Honda musieli ciężko pracować, aby odnieść sukces w wyścigach F1 w latach 60. XX wieku.
Mistrz świata John Surtees był kierowcą zespołu w roku 1967 i odniósł niezapomniane zwycięstwo w Grand Prix Włoch, kierując nowym modelem RA300 w swoim pierwszym wyścigu. Utrwalając nazwę firmy Honda w sali sław wyścigów samochodowych, zespół wycofał się z wyścigów samochodowych po sezonie 1968, aby skoncentrować się na projektowaniu nowych samochodów użytkowych.
W roku 1983, po 15 latach nieobecności, wróciliśmy do Formuły 1 jako dostawca silników. W ostatnim wyścigu sezonu bolid Williams Honda prowadzony przez Keke Rosberga zajął piąte miejsce, a rok później zdobył dla nas pierwsze zwycięstwo w erze silników turbo. Pierwsze zwycięstwo w wyścigach Formuły 1 zdobył dla nas w 1987 roku Nelson Piquet w bolidzie Williams. Dostarczaliśmy wówczas także silniki dla zespołu Lotus oraz ich kierowcy Ayrtona Senny — w wyścigu Grand Prix Wielkiej Brytanii w tym sezonie samochody z silnikami Hondy zajęły pierwsze, drugie, trzecie i czwarte miejsce!
W roku 1988 rozpoczęliśmy współpracę z McLarenem i wygraliśmy 15 z 16 wyścigów, zdobywając tytuł mistrzów wraz z Ayrtonem Senną. Alain Prost zdobył tytuł mistrza świata w bolidzie McLaren Honda w 1989 roku, a Ayrton zapewnił naszym silnikom kolejne tytuły w latach 1990 i 1991. Byliśmy praktycznie nie do pobicia.
Posiadający tytuł mistrza świata F1 Nelson Piquet kierował bolidem Lotus 100T z silnikiem Honda w sezonie 1988.
Zwycięstwo Gerharda Bergera dla zespołu Mc Laren-Honda w GP Australii w 1992 roku, ostatnim wyścigu sezonu zakończyło drugą erę Formuły 1. W kolejnych sezonach nadal braliśmy udział w tych zawodach w ograniczonym zakresie wraz z naszym partnerem, firmą Mugen Motorsports.
Na przełomie wieku zamierzaliśmy powrócić do wyścigów z naszym własnym bolidem, ale ostatecznie wybraliśmy dostarczanie silników dla zespołu BAR od roku 2000. Zajęliśmy drugie miejsca w sezonach 2004 oraz 2006, a zespół o zmienionej nazwie Honda F1 Racing zdobył Grand Prix Węgier. To właśnie w tym wyścigu Jenson Button zdobył swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1.
W 2007 roku rozpoczęliśmy realizację programu silników „Earth Dreams”. Pod wodzą Rossa Brawna rozwijaliśmy się aż do momentu światowego kryzysu ekonomicznego, kiedy to wycofaliśmy się z wyścigów F1, aby skoncentrować się na naszej głównej działalności.
Ross Brawn oraz kierownik zespołu Nick Fry wykupili zespół Brackley oraz z pomocą Hondy dokończyli opracowywanie nowego samochodu w sam raz na rozpoczęcie sezonu 2009. Zespół o zmienionej nazwie Brawn GP oraz Jenson Button na pozycji kierowcy nie tylko wygrali sześć z pierwszych siedmiu wyścigów, ale również ściśle rywalizowali o tytuł mistrzowski dla kierowcy oraz producenta.
Rzut oka na nasze cenne zwycięstwa w wyścigach oraz sukcesy w klasyfikacjach kierowców i producentów.
Pierwsza era 1964–1968 2 zwycięstwa w wyścigach |
Richie GINTHER (USA) 1 John SURTEES (Wielka Brytania) 1 |
||
Druga era 1983–1992 69 zwycięstw w wyścigach |
Keke ROSBERG (Finlandia) 3 Nigel MANSELL (Wielka Brytania) 13 Nelson PIQUET (Brazylia) 7 Ayrton SENNA (Brazylia) 32 Alain PROST (Francja) 11 Gerhard BERGER (Austria) 3 |
||
Trzecia era 2000–2008 1 zwycięstwo w wyścigach |
Jenson BUTTON (Wielka Brytania) 1 | ||
Mistrzostwa kierowców — 5 kolejnych lat | 1987 Nelson PIQUET (Brazylia) 1988 Ayrton SENNA (Brazylia) 1989 Alain PROST (Francja) 1990 Ayrton SENNA (Brazylia) 1991 Ayrton SENNA (Brazylia) |
||
Mistrzostwa producentów — 6 kolejnych lat | 1986 Williams Honda (FW11) 1987 Williams Honda (FW11B) 1988 McLaren Honda (MP4/4) 1989 McLaren Honda (MP4/5) 1990 McLaren Honda (MP4/5B) 1991 McLaren Honda (MP4/6) |
Honda nie może zbyt długo wytrzymać bez wyścigów samochodowych. Wykorzystując potencjał nowych rozwiązań z ery zaawansowanych bolidów hybrydowych F1, powróciliśmy do zawodów F1 w roku 2015 z zespołem McLaren, który wyprodukował podwozie.
Soichiro Honda mawiał, że „sukces składa się w 99 procentach z porażek”, a w ostatnich latach niezwykle często stawaliśmy przed wyzwaniami. W tym roku zapewniamy wyposażenie i dostarczamy technologie dla dwóch ambitnych zespołów wyścigowych: Red Bull Scuderia AlphaTauri to zespół, w którym Pierre Gasly i Daniil Kvyat walczą za sterami bolidu AT01. Aston Martin Red Bull wystawia bolidy RB16, które prowadzą Alex Albon i Max Verstappen.
Po udanych testach w Barcelonie zespoły nie zwolniły tempa pracy i odnotowują coraz lepsze wyniki w miarę postępu sezonu 2020.
"Każda strona wykonała tytaniczną pracę w okresie zimowym, co pozwoliło osiągnąć ogromny postęp w każdej dziedzinie”. Christian Horner, menedżer zespołu Aston Martin Red Bull Racing
“Naszym głównym celem na bieżący sezon jest zmniejszenie dystansu do czołówki poprzez aktywne wspieranie obydwu zespołów w celu osiągania coraz lepszych wyników”. Katsuhide Moriyama, kierownik działu Brand and Communication Operations, Honda Motor Co., Ltd
Istnieje powiedzenie, że wyścigi są kołem zamachowym innowacji. Z pewnością tak jest w przypadku firmy Honda. Cała wiedza, jaką uzyskaliśmy dzięki wyścigom samochodowym zawsze trafia do naszych samochodów przeznaczonych do jazdy po drogach. Tor wyścigowy jest naszym samochodowym laboratorium.
Przekraczanie granic podczas wyścigów pozwala nam zbliżyć się do samochodów jutra. Wygrywamy czy przegrywamy — nigdy się nie poddajemy. Linia mety to po prostu początek kolejnego wyścigu, który motywuje nas na drodze do realizacji marzeń.
Jesteśmy dumni z naszej historii. To, kim i gdzie jesteśmy, zawdzięczamy naszemu założycielowi Soichiro Honda. Dowiedz się więcej.
Dowiedz się więcej na temat firmy Honda, jej działalności w Europie oraz motywacji, która nią kieruje.
Dokąd zaprowadzą nas marzenia? Zobacz, jak będą wyglądały pojazdy Honda w przyszłości.