1962-1967
Chrzest bojowy
Soichiro Honda mawiał, że „sukces składa się w 99 procentach z porażek”. Od czasu, kiedy w 1962 roku rozpoczęliśmy testy mające nas przygotować do pierwszego startu w Formule 1, podczas Grand Prix Węgier, niezwykle często stawaliśmy przed różnymi wyzwaniami.
-
WCZESNE LATA
-
ZŁOTA ERA
1986-1988
Złota era
W 1987 roku, kiedy nasze silniki były używane przez dwa zespoły — Lotus i Williams, ziściło się największe marzenie Soichiro Hondy, to znaczy wygraliśmy klasyfikacje kierowców i konstruktorów.
Moc Hondy
Zwycięską passę kontynuowaliśmy w 1988 roku, kiedy to bolidy McLaren zostały wyposażone w turbodoładowane silniki V6 RA168-E, a za kierownicą zasiedli Alain Prost i Ayrton Senna. Wygraliśmy 15 z 16 wyścigów w całym sezonie. Ayrton zgarnął tytuł indywidualnego mistrza świata, i oczywiście po raz kolejny okazaliśmy się najlepszymi konstruktorami.
Jeżdżące legendy
W 1989 roku zakazano silników turbodoładowanych, więc zespół McLaren-Honda zdecydował się na unikatową wolnossącą konstrukcję V10. Ayrton Senna i Alain Prost ponownie wywalczyli tytuł dla zespołu, a indywidualnie tym razem Prost wygrał kategorię kierowców.
Siła napędowa
Zwycięstwo Gerharda Bergera dla zespołu McLaren-Honda w GP Australii w 1992 roku, ostatnim wyścigu sezonu, zakończyło naszą drugą zespołową przygodę z Formułą 1. W kolejnych sezonach ograniczyliśmy aktywność i jedynie dostarczaliśmy silniki, aż w końcu w 2000 roku wycofaliśmy się całkowicie.
Następny poziom
Podkręcanie tempa.
Po kolejnej przerwie wróciliśmy w 2000 roku, dostarczając silniki zespołowi BAR. W 2004 roku sięgnęliśmy po wicemistrzostwo. W 2006 roku zespół przemianowany w międzyczasie na Honda F1 Racing wygrał Grand Prix Węgier — wyścig, w którym Jenson Button osiągnął swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Program budowy silników „Earth Dreams” rozpoczął się w 2007 roku, ale musieliśmy się wycofać ze względu na globalny kryzys finansowy. Jednak w 2009 roku zespół pod nową nazwą Brawn GP zakończył prace nad samochodem i mając za kierownicą Jensona Buttona, wygrał sześć z pierwszych siedmiu wyścigów, zdobywając tytuły indywidualnego mistrza świata i wygrywając klasyfikację zespołową.
Ponowne rozniecanie ognia
W 2014 Formuła 1 przerzuciła się na napędy hybrydowe, a auta zaczęły być zasilane wydajnymi turbodoładowanymi silnikami o pojemności 1,6 litra. Pokusa ponownego włączenia się w rywalizację była zbyt silna, dlatego w 2015 ponownie wróciliśmy do cyklu, reaktywując jeden z najsłynniejszych duetów w historii — Honda-McLaren.
Fundamenty przyszłości
Z nowymi partnerami Scuderia Toro Rosso zaczęliśmy testować bolid STR14 wyposażony w silnik RA618H. W tym samym roku nastąpiły zmiany w kierownictwie zespołu Honda Racing F1, gdzie Toyoharu Tanabe objął nowo utworzone stanowisko dyrektora technicznego. Osiągnęliśmy również najlepszy wynik od czasu powrotu do Formuły 1, zajmując 4. miejsce w Bahrajnie. Chociaż pod względem uzyskiwanych wyników rok może się wydawać rozczarowujący, stanowił on dobry punkt wyjściowy dla przyszłego rozwoju.
Nowe zespoły i nowe twarze
W 2019 roku zespół Aston Martin Red Bull Racing wybrał silnik Hondy, dołączając do zespołu Scuderia Toro Rosso. Po raz pierwszy od 2002 r. napędzaliśmy 4 samochody na torze. Powitaliśmy również w rodzinie Hondy nowe twarze w osobach Alexa Albona i Daniila Kvyata, którzy uzupełnili dotychczasowych Pierre'a Gasly'ego i Maxa Verstappena. Ogółem zawodnicy 9 razy stawali na podium, w tym 3 wyścigi wygrali. Ekipa Scuderia Toro Rosso zgromadziła najwięcej punktów w swojej historii, dwa razy plasując się na podium. Na zalanym deszczem torze Hockenhiem Daniil Kvyat zajął 3. miejsce, natomiast w Brazylii Pierre Gasly pokonał Lewisa Hamiltona w boju o 2. miejsce.
Zespoły na 2021 rok, w skrócie
Model RB16b
Max Verstappen i Sergio Perez
2 zwycięstwa: UK i Abu Dhabi
Rekord okrążenia — Verstappen
Silverstone 1:19:41
Model AT02
Pierre Gasly i Yuki Tsunoda
1. miejsce: Italy
Rekord okrążenia — Gasly
Monza 1:47:06
Gama samochodów Honda
Wyścigowy rodowód jest obecny we wszystkich naszych samochodach. Przekonaj się o tym!