Soichiro Honda w trakcie przygotowań do naszego pierwszego wyścigu w Formule 1 w 1964, na Grand Prix Węgier.
Soichiro Honda w trakcie przygotowań do naszego pierwszego wyścigu w Formule 1 w 1964, na Grand Prix Węgier.

Chrzest bojowy

Soichiro Honda mawiał, że „sukces składa się w 99 procentach z porażek”. Od czasu, kiedy w 1962 roku rozpoczęliśmy testy mające nas przygotować do pierwszego startu w Formule 1, podczas Grand Prix Węgier, niezwykle często stawaliśmy przed różnymi wyzwaniami.

  • WCZESNE LATA

    1962-1967

  • ZŁOTA ERA

    1986-1988

Przewiń

F1 race cars on the track.

Złota era

W 1987 roku, kiedy nasze silniki były używane przez dwa zespoły — Lotus i Williams, ziściło się największe marzenie Soichiro Hondy, to znaczy wygraliśmy klasyfikacje kierowców i konstruktorów.

F1 race cars on the track.

Moc Hondy

Zwycięską passę kontynuowaliśmy w 1988 roku, kiedy to bolidy McLaren zostały wyposażone w turbodoładowane silniki V6 RA168-E, a za kierownicą zasiedli Alain Prost i Ayrton Senna. Wygraliśmy 15 z 16 wyścigów w całym sezonie. Ayrton zgarnął tytuł indywidualnego mistrza świata, i oczywiście po raz kolejny okazaliśmy się najlepszymi konstruktorami.

F1 race cars on the track.

Jeżdżące legendy

W 1989 roku zakazano silników turbodoładowanych, więc zespół McLaren-Honda zdecydował się na unikatową wolnossącą konstrukcję V10. Ayrton Senna i Alain Prost ponownie wywalczyli tytuł dla zespołu, a indywidualnie tym razem Prost wygrał kategorię kierowców.

F1 race cars on the track.

Siła napędowa

Zwycięstwo Gerharda Bergera dla zespołu McLaren-Honda w GP Australii w 1992 roku, ostatnim wyścigu sezonu, zakończyło naszą drugą zespołową przygodę z Formułą 1. W kolejnych sezonach ograniczyliśmy aktywność i jedynie dostarczaliśmy silniki, aż w końcu w 2000 roku wycofaliśmy się całkowicie.

 

Następny poziom

Podkręcanie tempa.

Po kolejnej przerwie wróciliśmy w 2000 roku, dostarczając silniki zespołowi BAR. W 2004 roku sięgnęliśmy po wicemistrzostwo. W 2006 roku zespół przemianowany w międzyczasie na Honda F1 Racing wygrał Grand Prix Węgier — wyścig, w którym Jenson Button osiągnął swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Program budowy silników „Earth Dreams” rozpoczął się w 2007 roku, ale musieliśmy się wycofać ze względu na globalny kryzys finansowy. Jednak w 2009 roku zespół pod nową nazwą Brawn GP zakończył prace nad samochodem i mając za kierownicą Jensona Buttona, wygrał sześć z pierwszych siedmiu wyścigów, zdobywając tytuły indywidualnego mistrza świata i wygrywając klasyfikację zespołową.

Close up of 1.6 litre turbocharged engines.

Ponowne rozniecanie ognia

W 2014 Formuła 1 przerzuciła się na napędy hybrydowe, a auta zaczęły być zasilane wydajnymi turbodoładowanymi silnikami o pojemności 1,6 litra. Pokusa ponownego włączenia się w rywalizację była zbyt silna, dlatego w 2015 ponownie wróciliśmy do cyklu, reaktywując jeden z najsłynniejszych duetów w historii — Honda-McLaren.

Więcej o technologii hybrydowej
Close up of 1.6 litre turbocharged engines.

Fundamenty przyszłości

Z nowymi partnerami Scuderia Toro Rosso zaczęliśmy testować bolid STR14 wyposażony w silnik RA618H. W tym samym roku nastąpiły zmiany w kierownictwie zespołu Honda Racing F1, gdzie Toyoharu Tanabe objął nowo utworzone stanowisko dyrektora technicznego. Osiągnęliśmy również najlepszy wynik od czasu powrotu do Formuły 1, zajmując 4. miejsce w Bahrajnie. Chociaż pod względem uzyskiwanych wyników rok może się wydawać rozczarowujący, stanowił on dobry punkt wyjściowy dla przyszłego rozwoju.

Close up of 1.6 litre turbocharged engines.

Nowe zespoły i nowe twarze

W 2019 roku zespół Aston Martin Red Bull Racing wybrał silnik Hondy, dołączając do zespołu Scuderia Toro Rosso. Po raz pierwszy od 2002 r. napędzaliśmy 4 samochody na torze. Powitaliśmy również w rodzinie Hondy nowe twarze w osobach Alexa Albona i Daniila Kvyata, którzy uzupełnili dotychczasowych Pierre'a Gasly'ego i Maxa Verstappena. Ogółem zawodnicy 9 razy stawali na podium, w tym 3 wyścigi wygrali. Ekipa Scuderia Toro Rosso zgromadziła najwięcej punktów w swojej historii, dwa razy plasując się na podium. Na zalanym deszczem torze Hockenhiem Daniil Kvyat zajął 3. miejsce, natomiast w Brazylii Pierre Gasly pokonał Lewisa Hamiltona w boju o 2. miejsce.

Zespoły na 2020 rok, w skrócie

Zespoły
Samochody
Kierowcy
Najlepszy wynik w 2019 r.
Najszybsze okrążenie w 2019 r.
Aston Martin Red Bull Racing

Model RB16

Max Verstappen i Alexander Albon

3 zwycięstwa: Austria, Niemcy i Brazylia

Rekord okrążenia — Verstappen

Hungaroring 1:14.572

Scuderia Alpha Tauri

Model AT01

Pierre Gasly i Daniil Kvyat

2. miejsce: Brazylia

Najszybsze okrążenie — Gasly

Shanghai International Circuit 1:34.547

Widok na gamę samochodów Honda z przodu.

Gama samochodów Honda

Wyścigowy rodowód jest obecny we wszystkich naszych samochodach. Przekonaj się o tym!