Długa historia Hondy w Formule 1

Honda jest obecna w F1 od wielu lat. Tylko kilka z obecnych zespołów F1 i dostawców silników ma dziedzictwo w F1 porównywalne z Hondą, a niewielu może pochwalić się podobnymi sukcesami. To wszystko skończy się jednak po zakończeniu sezonu 2021, kiedy Honda wycofa się z wyścigów F1. Co więc Honda osiągnęła w F1 i dlaczego odchodzi?

Jak wygląda historia udziału Hondy w Formule 1?

Honda zadziwiła świat F1, gdy w 1964 roku wkroczyła na arenę z modelem RA272 wyposażonym w 1,5-litrowy silnik V12. W tamtym czasie większość samochodów F1 powstawało w wyniku współpracy konstruktora podwozia i dostawcy silników, jednak Honda zaprojektowała cały samochód samodzielnie — jako jeden z trzech zespołów, które tego dokonały. Nietypowo silnik był zamontowany poprzecznie i miał bardzo wysoki limit obrotów dzięki doświadczeniu Hondy w projektowaniu silników do wyścigów motocyklowych, gdzie wysokie obroty były normą. W 1965 r. w Grand Prix Meksyku amerykański kierowca Richie Ginther zdobył dla Hondy pierwsze zwycięstwo w wyścigu F1, zaledwie w drugim sezonie obecności zespołu w serii.

Następnie Formuła 1 przesiadła się na silniki o pojemności 3,0 litra. John Surtees zdobył dla Hondy zwycięstwo w 1967 roku w debiutanckim występie modelu RA300, który łączył silnik V12 Hondy z podwoziem zaprojektowanym w Wielkiej Brytanii przez słynnego inżyniera wyścigowego, Erica Broadleya. Jednak w 1968 roku Honda wycofała się z F1. Po części dlatego, aby się lepiej skupić na wprowadzeniu modelu Civic na rynek amerykański, ale również dla okazania szacunku kierowcy Jo Schlesserowi, który za kierownicą Hondy zginął w jednym z wyścigów.

W 1983 roku Honda wróciła do serii F1 jako dostawca silników. Był do początek fenomenalnej passy, w której silniki V6 z turbodoładowaniem, V10 i V12 wygrały mnóstwo wyścigów i mistrzostw. W 1988 roku samochody z silnikami Hondy wygrały wszystkie wyścigi oprócz jednego, notując niemal perfekcyjny wynik.

W 1993 roku Honda zawiesiła swoją obecność w F1, tłumacząc to osiągnięciem zakładanych celów, jednak w 2000 roku wróciła jako dostawca silników, a wkrótce powołała własną stajnię. Jenson Button jeździł świetnie i dostarczył wielu wspaniałych wrażeń, ale zespół wygrał tylko jeden wyścig, GP Węgier w 2006 roku.

W reakcji na światowy kryzys finansowy Honda znów postanowiła się wycofać z wyścigów F1 i skoncentrować na samochodach cywilnych, ale 2015 r. wróciła do serii, dostarczając silniki zespołom McLaren, Scuderia Toro Rosso (obecnie Scuderia AlphaTauri) i Red Bull Racing. Pierwsze zwycięstwo w erze napędów hybrydowych wywalczył dla Hondy Max Verstappen, zdobywając Grand Prix Austrii w 2019 roku. Max jest również autorem najnowszego zwycięstwa Hondy, w GP Włoch na początku 2021 roku.

Co osiągnęła Honda w cyklu F1?

W ciągu 29 sezonów rywalizacji obejmującej ponad 6 dekad udziału w roli konstruktora lub dostawcy silników, do początku 2021 roku włącznie:

• Zdobyliśmy 6 tytułów mistrza świata konstruktorów z zespołami McLaren (4) i Williams (2)

• Zdobyliśmy 5 tytułów indywidualnego mistrza świata: Ayrton Senna (3), Alain Prost (1) i Nelson Piquet (1)

• Wygraliśmy 78 wyścigów

• Zdobyliśmy 81 pierwszych pól startowych

• 67 razy zanotowaliśmy najszybsze okrążenie

Jakie swoje posiadane technologie wprowadziła Honda do cyklu F1?

Technologie wałów i łożysk z silników turbowentylatorowych stosowanych w samolotach HondaJet zostały użyte w module MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) najnowszych silników w F1. Moduł odzyskuje energię uwalnianą w układzie wydechowym, umożliwiając jej ponowne wykorzystanie. Technologie projektowania sprężarek i turbin opracowane dla samolotu zostały wykorzystane w sprężarkach silników F1, poprawiając sprawność działania i osiągi.

Technologia powlekania cylindrów stosowana w motocyklach Hondy została przeniesiona do silników F1, poprawiając niezawodność i uzyskiwaną moc, natomiast koncepcja układu zmiennych faz rozrządu VTEC znanego z cywilnych samochodów Hondy został wykorzystana przy projektowaniu układu hydraulicznego silnika do F1.

Obecny silnik F1 uzyskuje 20% więcej mocy niż poprzednie silniki niehybrydowe, równocześnie emitując 26% mniej CO2. Sprawność silników wzrosła z 29% do ponad 50%.

Jak wyścigi wpłynęły na cywilne samochody Hondy?

Wyścigi F1 stawiają ogromne i sprzeczne wyzwania przed silnikami samochodów. Wysoka moc jest niezbędna do szybkiego pokonywania okrążeń i wyprzedzania, ale obowiązują też ograniczenia zużycia paliwa, więc silniki muszą być maksymalnie ekonomiczne. Wiedza zdobyta przy optymalizowaniu silników F1 została wykorzystana w układach sterujących cywilnych samochodów e:HEV i-MMD do poprawy gospodarowania energią.

Wiedza o funkcjonowaniu turbosprężarek zdobyta przy opracowywaniu silników Formuły 1 zostanie wykorzystana do dalszego rozwoju technologii turbodoładowania w samochodach cywilnych. Układ MGU-H, który poprawia sprawność działania silników F1, najprawdopodobniej trafi do przyszłych samochodów osobowych, przyczyniając się do jeszcze lepszego wykorzystania każdego litra spalanego paliwa.

Dlaczego Honda opuszcza cykl F1?

Branża motoryzacyjna mierzy się ze zjawiskiem, które Honda nazywa „okresem przełomowej transformacji zdarzającej się raz na sto lat”. Tym razem jest migracja w kierunku pojazdów zeroemisyjnych. Wyzwania badawczo-rozwojowe towarzyszące realizacji tego celu są przeogromne. Honda stwierdziła, że najlepszą drogą postępowania będzie skoncentrowanie firmowych zasobów na przyszłościowych technologiach napędu i zarządzania energią.

Oznacza to rozwijanie i udoskonalanie pojazdów z napędem hybrydowym, akumulatorowym napędem elektrycznym takim jak w nowej Hondzie e oraz napędem z wodorowymi ogniwami paliwowymi. W ramach tych działań w kwietniu 2020 roku powołaliśmy nowy ośrodek o nazwie Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy (centrum badań nad innowacyjnymi technologiami napędu i zarządzania energią), które wykorzysta wiedzę zebraną w Formule 1 przy opracowywaniu nowych zespołów napędowych i technologii wytwarzania/wykorzystywania energii.

Co się stanie po opuszczeniu przez Hondę serii F1?

Honda będzie nadal dostarczać silniki przez cały sezon 2021. Dowodem naszego zaangażowania we wspieranie partnerskich zespołów w tym sezonie doskonale widać już po wynikach pierwszej rundy w Bahrajnie, gdzie Max Verstappen jadący bolidem Red Bull RB16B z silnikiem Hondy zdobył pierwsze pole startowe, a po zaciętej walce wywalczył drugie miejsce na mecie właściwego wyścigu.

W trosce o przyszłość tych zespołów w sezonie 2022 i następnych Honda zawarła z Red Bullem umowę na przekazanie jej technologii silników F1 do nowej spółki o nazwie Red Bull Powertrains. Mając siedzibę w Milton Keynes, na terenie kampusu zespołu F1 Red Bulla, Red Bull Powertrains będzie budować i rozwijać silniki oparte na projektach Hondy. Opuszczamy szeregi F1 w roli oficjalnego dostawcy, ale nasze technologie napędów hybrydowych będą wykorzystywane przez zespoły Red Bull i AlphaTauri jeszcze długo po sezonie 2022.