Długa historia Hondy w Formule 1
Honda jest obecna w F1 od wielu lat. Tylko kilka z obecnych zespołów F1 i dostawców silników ma dziedzictwo w F1 porównywalne z Hondą, a niewielu może pochwalić się podobnymi sukcesami. To wszystko skończy się jednak po zakończeniu sezonu 2021, kiedy Honda wycofa się z wyścigów F1. Co więc Honda osiągnęła w F1 i dlaczego odchodzi?
![](/content/dam/central/cars/world-of-honda/past/world-of-honda-racing-header02-16x9.jpg)
Jak wygląda historia udziału Hondy w Formule 1?
Honda zadziwiła świat F1, gdy w 1964 roku wkroczyła na arenę z modelem RA272 wyposażonym w 1,5-litrowy silnik V12. W tamtym czasie większość samochodów F1 powstawało w wyniku współpracy konstruktora podwozia i dostawcy silników, jednak Honda zaprojektowała cały samochód samodzielnie — jako jeden z trzech zespołów, które tego dokonały. Nietypowo silnik był zamontowany poprzecznie i miał bardzo wysoki limit obrotów dzięki doświadczeniu Hondy w projektowaniu silników do wyścigów motocyklowych, gdzie wysokie obroty były normą. W 1965 r. w Grand Prix Meksyku amerykański kierowca Richie Ginther zdobył dla Hondy pierwsze zwycięstwo w wyścigu F1, zaledwie w drugim sezonie obecności zespołu w serii.
Następnie Formuła 1 przesiadła się na silniki o pojemności 3,0 litra. John Surtees zdobył dla Hondy zwycięstwo w 1967 roku w debiutanckim występie modelu RA300, który łączył silnik V12 Hondy z podwoziem zaprojektowanym w Wielkiej Brytanii przez słynnego inżyniera wyścigowego, Erica Broadleya. Jednak w 1968 roku Honda wycofała się z F1. Po części dlatego, aby się lepiej skupić na wprowadzeniu modelu Civic na rynek amerykański, ale również dla okazania szacunku kierowcy Jo Schlesserowi, który za kierownicą Hondy zginął w jednym z wyścigów.
W 1983 roku Honda wróciła do serii F1 jako dostawca silników. Był do początek fenomenalnej passy, w której silniki V6 z turbodoładowaniem, V10 i V12 wygrały mnóstwo wyścigów i mistrzostw. W 1988 roku samochody z silnikami Hondy wygrały wszystkie wyścigi oprócz jednego, notując niemal perfekcyjny wynik.
W 1993 roku Honda zawiesiła swoją obecność w F1, tłumacząc to osiągnięciem zakładanych celów, jednak w 2000 roku wróciła jako dostawca silników, a wkrótce powołała własną stajnię. Jenson Button jeździł świetnie i dostarczył wielu wspaniałych wrażeń, ale zespół wygrał tylko jeden wyścig, GP Węgier w 2006 roku.
W reakcji na światowy kryzys finansowy Honda znów postanowiła się wycofać z wyścigów F1 i skoncentrować na samochodach cywilnych, ale 2015 r. wróciła do serii, dostarczając silniki zespołom McLaren, Scuderia Toro Rosso (obecnie Scuderia AlphaTauri) i Red Bull Racing. Pierwsze zwycięstwo w erze napędów hybrydowych wywalczył dla Hondy Max Verstappen, zdobywając Grand Prix Austrii w 2019 roku. Max jest również autorem najnowszego zwycięstwa Hondy, w GP Włoch na początku 2021 roku.
![](/content/dam/central/cars/honda-racing-overview/2021_updates/Verstappen_podium.jpg)
Co osiągnęła Honda w cyklu F1?
W ciągu 29 sezonów rywalizacji obejmującej ponad 6 dekad udziału w roli konstruktora lub dostawcy silników, do początku 2021 roku włącznie:
• Zdobyliśmy 6 tytułów mistrza świata konstruktorów z zespołami McLaren (4) i Williams (2)
• Zdobyliśmy 5 tytułów indywidualnego mistrza świata: Ayrton Senna (3), Alain Prost (1) i Nelson Piquet (1)
• Wygraliśmy 78 wyścigów
• Zdobyliśmy 81 pierwszych pól startowych
• 67 razy zanotowaliśmy najszybsze okrążenie
![](/content/dam/central/cars/blog/Honda Jet 1728 x 972.jpg)
Jakie swoje posiadane technologie wprowadziła Honda do cyklu F1?
Technologie wałów i łożysk z silników turbowentylatorowych stosowanych w samolotach HondaJet zostały użyte w module MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) najnowszych silników w F1. Moduł odzyskuje energię uwalnianą w układzie wydechowym, umożliwiając jej ponowne wykorzystanie. Technologie projektowania sprężarek i turbin opracowane dla samolotu zostały wykorzystane w sprężarkach silników F1, poprawiając sprawność działania i osiągi.
Technologia powlekania cylindrów stosowana w motocyklach Hondy została przeniesiona do silników F1, poprawiając niezawodność i uzyskiwaną moc, natomiast koncepcja układu zmiennych faz rozrządu VTEC znanego z cywilnych samochodów Hondy został wykorzystana przy projektowaniu układu hydraulicznego silnika do F1.
Obecny silnik F1 uzyskuje 20% więcej mocy niż poprzednie silniki niehybrydowe, równocześnie emitując 26% mniej CO2. Sprawność silników wzrosła z 29% do ponad 50%.
![](/content/dam/central/cars/blog/SUV range.jpg)
Jak wyścigi wpłynęły na cywilne samochody Hondy?
Wyścigi F1 stawiają ogromne i sprzeczne wyzwania przed silnikami samochodów. Wysoka moc jest niezbędna do szybkiego pokonywania okrążeń i wyprzedzania, ale obowiązują też ograniczenia zużycia paliwa, więc silniki muszą być maksymalnie ekonomiczne. Wiedza zdobyta przy optymalizowaniu silników F1 została wykorzystana w układach sterujących cywilnych samochodów e:HEV i-MMD do poprawy gospodarowania energią.
Wiedza o funkcjonowaniu turbosprężarek zdobyta przy opracowywaniu silników Formuły 1 zostanie wykorzystana do dalszego rozwoju technologii turbodoładowania w samochodach cywilnych. Układ MGU-H, który poprawia sprawność działania silników F1, najprawdopodobniej trafi do przyszłych samochodów osobowych, przyczyniając się do jeszcze lepszego wykorzystania każdego litra spalanego paliwa.
![](/content/dam/central/cars/honda-racing-overview/2021_updates/F1_overview_02_XL_16x9.jpg)
Dlaczego Honda opuszcza cykl F1?
Branża motoryzacyjna mierzy się ze zjawiskiem, które Honda nazywa „okresem przełomowej transformacji zdarzającej się raz na sto lat”. Tym razem jest migracja w kierunku pojazdów zeroemisyjnych. Wyzwania badawczo-rozwojowe towarzyszące realizacji tego celu są przeogromne. Honda stwierdziła, że najlepszą drogą postępowania będzie skoncentrowanie firmowych zasobów na przyszłościowych technologiach napędu i zarządzania energią.
Oznacza to rozwijanie i udoskonalanie pojazdów z napędem hybrydowym, akumulatorowym napędem elektrycznym takim jak w nowej Hondzie e oraz napędem z wodorowymi ogniwami paliwowymi. W ramach tych działań w kwietniu 2020 roku powołaliśmy nowy ośrodek o nazwie Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy (centrum badań nad innowacyjnymi technologiami napędu i zarządzania energią), które wykorzysta wiedzę zebraną w Formule 1 przy opracowywaniu nowych zespołów napędowych i technologii wytwarzania/wykorzystywania energii.
Co się stanie po opuszczeniu przez Hondę serii F1?
Honda będzie nadal dostarczać silniki przez cały sezon 2021. Dowodem naszego zaangażowania we wspieranie partnerskich zespołów w tym sezonie doskonale widać już po wynikach pierwszej rundy w Bahrajnie, gdzie Max Verstappen jadący bolidem Red Bull RB16B z silnikiem Hondy zdobył pierwsze pole startowe, a po zaciętej walce wywalczył drugie miejsce na mecie właściwego wyścigu.
W trosce o przyszłość tych zespołów w sezonie 2022 i następnych Honda zawarła z Red Bullem umowę na przekazanie jej technologii silników F1 do nowej spółki o nazwie Red Bull Powertrains. Mając siedzibę w Milton Keynes, na terenie kampusu zespołu F1 Red Bulla, Red Bull Powertrains będzie budować i rozwijać silniki oparte na projektach Hondy. Opuszczamy szeregi F1 w roli oficjalnego dostawcy, ale nasze technologie napędów hybrydowych będą wykorzystywane przez zespoły Red Bull i AlphaTauri jeszcze długo po sezonie 2022.