Trendy w segmentach pojazdów hybrydowych i elektrycznych: rok 2022 i kolejne

Wraz ze zbliżaniem się terminu zakończenia sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi na drogach całej Europy trwa elektryczna rewolucja. W Wielkiej Brytanii od 2030 r. jedynymi nowymi samochodami na rynku będą pojazdy hybrydowe i elektryczne (EV), natomiast we Francji i Hiszpanii od 2035 r. ma obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Można powiedzieć, że przyszłość wkroczyła do teraźniejszości.

Co zatem czeka nas w roku 2022 i następnych? Przyjrzyjmy się aktualnym trendom.

Pełna elektryfikacja

Bank inwestycyjny UBS przewiduje, że do 2025 r. 20% wszystkich nowych samochodów sprzedawanych na świecie będzie miało napęd elektryczny. Ich zdaniem do 2040 roku cały sektor transportu zostanie „zdekarbonizowany”, tzn. że wszystkie nowo wytwarzane samochody będą miały napęd hybrydowy, wyłącznie elektryczny lub wyłącznie hybrydowy.

Oczekuje się, że w całej UE w 2025 roku zostanie wyprodukowanych około 4 milionów pojazdów elektrycznych, w porównaniu z 1,3 miliona w 2019 roku.

„Brytyjskie stowarzyszenie producentów i sprzedawców samochodów (Society of Motor Manufacturers and Traders) poinformowało, że pomimo wyzwań związanych z pandemią w całej Europie w 2021 roku 11,6% wszystkich sprzedanych samochodów miało napęd elektryczny, w porównaniu z 6,6% w roku 2020. W samym grudniu 2021 roku udział samochodów elektrycznych wyniósł 26%. W Hiszpanii sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 32% rok do roku”, jak podaje branżowa organizacja ANFAC.

.

Według danych organizacji PFA we Francji we wrześniu 2021 r. pojazdy elektryczne z możliwością ładowania z gniazdka (plug-in) stanowiły 22,9% łącznego wolumenu sprzedaży — niemal dwukrotnie więcej niż 11,8% notowane rok wcześniej. Niemiecki urząd transportu samochodowego (Kraftfahrt-Bundesamt) podał, że liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w roku 2020 wzrosła trzykrotnie w stosunku do roku 2019.

Honda pragnie kroczyć w pierwszym szeregu elektrycznej rewolucji w Europie. Chcemy, aby do 2035 roku wszystkie sprzedawane przez nas samochody były napędzane akumulatorami i ogniwami paliwowymi.

Dostępność punktów ładowania

Jedną z głównych przeszkód w upowszechnieniu pojazdów elektrycznych jest dostęp do punktów ładowania. W wielu krajach dąży się do zwiększenia ich dostępności — czy to w nowych domach, czy w centrach miast.

Trend ten przybiera na sile w całej Europie. Według IEA w latach 2016-2021 liczba publicznie dostępnych ładowarek akumulatorów wzrośnie siedmiokrotnie.

Zachęta do przejścia na elektryki

Ważnym czynnikiem napędzającym sprzedaż pojazdów elektrycznych są różne dotacje. Na przykład w Holandii na jednego mieszkańca przypada więcej pojazdów elektrycznych i hybrydowych niż w jakimkolwiek innym kraju na świecie. Holandia dopłaca nabywcom pojazdów elektrycznych. Samochody takie są zwolnione z podatku od zakupu i podatku od pojazdów mechanicznych do 2024 r., a następnie przez kilka lat obowiązują ulgi.

Norwegia jest kolejnym pionierem. Pojazdy elektryczne są tam zwolnione z podatku drogowego i podatku od sprzedaży, a stawki za parkowanie i opłaty drogowe są obniżone o 50%. Inne zachęty stosowane w niektórych krajach europejskich to m.in. zezwolenie właścicielom pojazdów elektrycznych i hybrydowych na korzystanie z pasów ruchu dla autobusów.

Czy przyszłość to BEV czy PHEV?

Które kraje wybierają pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym (BEV), a które pojazdy hybrydowe z napędem elektrycznym z możliwością ładowania z wtyczki (PHEV)? Co ciekawe, zarówno pojazdy BEV, jak i PHEV zyskują na popularności w całej Europie, zwłaszcza na pięciu największych rynkach.

W pierwszej połowie 2021 r. sprzedaż pojazdów BEV we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii wzrosła o 147%, a PHEV o 248%.

Pojazdy elektryczne zaprojektowane z myślą o kierowcach

Dawniej samochody sportowe były hałaśliwymi pożeraczami paliwa, a pojazdy elektryczne - małymi i cichymi samochodami miejskimi. Jednak technologia akumulatorów rozwija się tak szybko, że wiele pojazdów elektrycznych może obecnie konkurować z samochodami benzynowymi i wysokoprężnymi, a nawet zostawia je w pokonanym polu.

Sportowe samochody EV osiągają autostradowe prędkości w kilka sekund, pozostając tak samo przyjaznymi dla środowiska, jak zwykłe samochody elektryczne. A trwające prace nad samochodami sportowymi napędzanymi wodorem pozwalają mieć nadzieję, że w nadchodzących latach nie zabraknie maszyn dających prawdziwą frajdę z jazdy.

Elektryzująca droga

Już obecnie istnieje kilka fascynujących koncepcji związanych z pojazdami elektrycznymi, w tym dotyczących dróg.

Honda ponownie kroczy w pierwszym szeregu innowatorów, opracowując system elektrycznej drogi, która zapewnia ładowanie akumulatorów samochodów podczas jazdy. Zmniejszy to zapotrzebowanie na ładowanie pojazdów na stacjach. Będzie można także zmniejszyć akumulatory, a samochody zyskają większy zasięg.