Zimowe sprawdzanie samochodu: Porady do jazdy zimą

Ciemne poranki, oblodzone drogi, wyjący wiatr, nagłe obfite opady śniegu — zima stawia przed kierowcami wiele wyzwań.

Przeczytaj nasze porady dotyczące jazdy zimą, które obejmują sprawdzanie samochodu, listę wyposażenia do spakowania, praktyczne wskazówki i zasady używania hybryd.

6 podstawowych rzeczy, które należy sprawdzać w samochodzie eksploatowanym zimą

1. Płyny

Ważne jest, aby wszystkie płyny w pojeździe były uzupełnione, niezależnie od pogody. Dlatego koniecznie sprawdź:

Olej silnikowy – jego niski poziom może grozić uszkodzeniem silnika, którego naprawa jest kosztowna.

Płyn chłodzący/niezamarzający – zapobiega przegrzewaniu się silnika, natomiast zimą jest potrzebny płyn niezamarzający, aby mieszanka zachowała ciekły stan skupienia.

Płyn hamulcowy - wlewany do układu hydraulicznego hamulców; pomaga spowolnić samochód po naciśnięciu pedału hamulca.

Płyn do spryskiwaczy – zimą widoczność jest często pogorszona wskutek śniegu, gradu, deszczu czy soli, dlatego trzeba regularnie spryskiwać i wycierać przednią szybę. Aby układ spryskiwania nie zamarzł, wymieszaj wodę z płynem do mycia szyb.

2. Wycieraczki

Sprawdzaj pióra wycieraczek — jeśli są zużyte lub uszkodzone, wymień je.

Standardowo wymianę zaleca się co 12 miesięcy. Można to zrobić samodzielnie lub zlecić warsztatowi.

3. Opony zimowe

Sprawdź, czy opony są w dobrym stanie. Najlepiej, aby głębokość bieżnika wynosiła co najmniej 3 mm — ustawowa dolna granica wynosi 1,6 mm.

Warto zainwestować w opony zimowe. Skuteczniej niż letnie hamują w temperaturze poniżej 7°C, nawet na suchych nawierzchniach. Zawierają więcej naturalnego kauczuku, więc są bardziej giętkie w niższych temperaturach, a konstrukcja bieżnika zapewnia większą powierzchnię styku kauczuku z drogą.

Są obowiązkowe w niektórych krajach i regionach Europy (m.in. w Niemczech, Włoszech i niektórych regionach Francji), ale nie we wszystkich (np. w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Holandii).

4. Światła

Obejdź samochód dokoła i sprawdź reflektory, światła tylne, kierunkowskazy oraz światła przeciwmgielne. Aby sprawdzić światła stop, poproś kogoś o pomoc lub zaparkuj przy ścianie, a jeszcze lepiej przy oknie, co pozwoli widzieć odbicie. Następnie oceń, że każde światło działa.

Jeśli okaże się, że jedno lub kilka nie działa, sprawdź w instrukcji obsługi, czy żarówki można wymienić samodzielnie.

5. Akumulator

Akumulatory z czasem wytwarzają coraz mniej prądu, a niskie temperatury tylko potęgują to zjawisko, ponieważ spowalniają procesy chemiczne zachodzące w ich wnętrzu. Jeśli nie będziesz o niego dbać, którego dnia samochód po prostu nie zapali.

Jak akumulator się zachowuje w normalnych temperaturach? Czy zapłon się zacina albo załącza dopiero po kilku próbach? Jeżeli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań jest twierdząca, warto zlecić sprawdzenie akumulatora w serwisie, tak aby nie zaskoczył Cię w najmniej spodziewanym momencie.

6. Przednia szyba i wycieraczki

W okresie zimy bardzo ważne jest utrzymywanie czystości wszystkich szyb, a już szczególnie przedniej. Szron na powierzchni może utrudniać widoczność, dlatego przed ruszeniem w drogę należy go usunąć za pomocą odmrażacza.

Używaj tylko odmrażacza i skrobaczki do lodu, ponieważ inne środki mogą porysować szybę. Następnie włącz dmuchawy na maksymalną prędkość, podnieś temperaturę oraz włącz ogrzewanie przedniej szyby (jeśli jest na wyposażeniu). Zapewne masz pokusę po prostu polać zamarzniętą przednią szybę gorącą wodą, ale szyba może wtedy pęknąć.

Aby na szybie nie gromadził się lód, przykrywaj ją pokrowcem. Pokrowce często mocują się do zewnętrznych lusterek na rzepy, a do szyby na przyssawki.

Co spakować do samochodu zimą

Na wypadek srogiej zimy kierowcy powinni mieć w samochodzie różne wyposażenie, które pomoże im w sytuacji awaryjnej. Oto spis nieodzownych elementów:

Płyn do spryskiwaczy — jeśli warunki będą na tyle złe, że szybę trzeba spryskiwać i wycierać częściej niż zwykle, dobrze mieć zapasową butelkę płynu do spryskiwaczy.

Sprzęt do odladzania — ustawowo masz obowiązek usuwać śnieg i lód z szyb przedniej i tylnej, dlatego w samochodzie bez ogrzewanej przedniej szyby taki sprzęt jest konieczny.

Latarka — jeśli samochód zepsuje się na poboczu drogi w ciemną, zimną noc, będziesz potrzebować źródła światła.

Kamizelka odblaskowa — jeśli trzeba opuścić samochód po zmroku, inni kierowcy muszą Cię widzieć, tak aby nie doszło do potrącenia.

Kalosze — para kaloszy lub innych solidnych butów o dobrej przyczepności pomoże pokonać lód i śnieg.

Ciepła odzież — jeśli utkniesz gdzieś w odosobnionym miejscu, może Cię czekać długie czekanie w zimnie, dlatego dodatkowa odzież dla wszystkich pasażerów będzie nieoceniona.

Apteczka — chusteczki, plastry, opatrunki, nożyczki i rękawiczki.

Lina holownicza — bardzo przydatna, jeśli Ty lub ktoś inny potrzebujecie holowania po utknięciu w śniegu.

Łopata — jeśli rano w domu lub na wyjeździe przywita Cię warstwa świeżego śniegu, łopata pomoże wygrzebać się z kłopotu.

Napoje i przekąski — utknięcie na odludzi albo czekanie na oblodzonej drodze jest wystarczająco uciążliwe, lepiej nie pogarszać sytuacji głodem i pragnieniem.

Urządzenie rozruchowe — warto je mieć pod ręką na wypadek rozładowania akumulatora.

Porady dotyczące jazdy zimą

Samochód jest sprawdzony i gotowy do zimowego użytkowania, a na pokładzie ma całe potrzebne wyposażenie. Teraz musisz poznać zasady bezpiecznej jazdy w zdradliwych warunkach.

wysoki bieg

Używanie wysokich biegów

Jeśli drogi są oblodzone, jedź bardzo ostrożnie. W samochodzie z ręczną skrzynią biegów spróbuj ruszać na drugim biegu.

Jadąc po równym terenie, utrzymuj wysoki bieg i niskie obroty silnika, co zapobiegnie poślizgowi opon. Na zakrętach jedź powoli oraz unikaj gwałtownych ruchów, które mogłyby spowodować utratę panowania nad pojazdem.

utrzymywanie zwiększonej odległości w zimowych warunkach

Utrzymywanie odległości

To prosta, ale bardzo skuteczna wskazówka: samochód powinien być w stanie się zatrzymać na odcinku, który widzisz. Na zaśnieżonych drogach zwiększaj nawet 10-krotnie przewidywaną drogę hamowania i odstęp od poprzedzającego pojazdu.

W deszczową pogodę deszcz i mgiełka wodna utrudniają widzenie, dlatego utrzymuj zwiększoną odległość od pojazdów z przodu oraz zachowaj szczególną ostrożność w stosunku do pieszych, rowerzystów i motocyklistów.

Hamowanie w linii prostej

Hamowanie w linii prostej zabiega ryzyku zdestabilizowania samochodu. Hamowanie podczas skrętu na śliskiej nawierzchni zwiększa prawdopodobieństwo wpadnięcia samochodu w poślizg, dlatego hamuj równomiernie i z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby w zakręt wjechać wolno.

gołoledź

Zachowanie szczególnej ostrożności na gołoledzi

Podczas zimowej jazdy gołoledź jest jednym z największych zagrożeń, ponieważ droga wygląda po prostu na mokrą.

Jeśli wpadniesz w poślizg, patrz na miejsce, w którym chcesz się znaleźć. Trzymaj ręce na kierownicy i skręcaj w kierunku poślizgu, tzn. jeśli tył samochodu zjeżdża w prawo, skręć w prawo.

Hybrydy zimą

Jazda samoładującą się hybrydą w zimie nie różni się od jazdy tradycyjnym samochodem i nie powinna mieć większego wpływu na działanie akumulatora. Najnowsze hybrydy mają funkcje pomagające zachować przyczepność i kontrolę nad pojazdem na śliskiej nawierzchni.

W hybrydach z funkcją ładowania z gniazdka niskie temperatury mogą pogarszać efektywność akumulatora. Spróbuj go ładować w cieplejszym, zamkniętym pomieszczeniu (np. w garażu), ponieważ wtedy będzie w stanie przyjąć więcej energii. Dodatkowo ze względu na sposób pracy układu hybrydowego w trudnych warunkach silnik spalinowy może być wykorzystywany bardziej niż elektryczny, dlatego uzupełnij też zapas paliwa.

Samochody elektryczne zimą

Charakterystyka mocy silnika elektrycznego sprawia, że w samochodzie elektrycznym bardzo łatwo jest ruszyć z miejsca bez buksowania. W samochodach elektrycznych nie ma biegów, dzięki czemu podczas jazdy zimą zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Posiadacze samochodów elektrycznych obawiają się pogorszenia parametrów w niskich temperaturach. Przede wszystkim spada wydajność akumulatora. Dlatego warto stosować kilka prostych rozwiązań, takich jak włączanie ogrzewania garażu podczas ładowania samochodu, tak aby po rozpoczęciu jazdy część energii nie marnowało się na rozgrzanie układu. Staraj się również używać ogrzewania siedzeń i kierownicy zamiast włączać klimatyzację, która jest bardziej energochłonna.

Dokładnie planuj podróż, zwracając baczną uwagę na przewidywany zasięg, ponieważ spada on przy zimnej pogodzie. Powszechny sposób obniżenia zużycia energii i zwiększenia zasięg samochodu elektrycznego to obniżenie prędkości jazdy.