CZY HYBRYDA JEST LEPSZA DLA ŚRODOWISKA?

Kierowcy szukający nowego samochodu zadają sobie pytanie, na które odpowiedź jest trudna i wymaga znajomości wielu szczegółów: jakie jest oddziaływanie na środowisko pojazdu hybrydowego w porównaniu z normalnym samochodem benzynowym lub wysokoprężnym?

Wielu z nas widzi, że pełna hybryda, której nie trzeba doładowywać z sieci elektrycznej, ma przewagę nad tradycyjnymi napędami benzynowymi i wysokoprężnymi. Może jeździć w prawie bezemisyjnym trybie pracy elektrycznej.

To zdecydowanie bardzo przydatna zdolność w gęstym miejskim otoczeniu, czy właściwie w każdej sytuacji. A ponieważ akumulator hybrydy może być ładowany w momentach wytracania prędkości, silnik elektryczny jest w stanie w pewnych warunkach samodzielnie napędzać samochód, podnosząc efektywność eksploatacji.

Ale o ile dokładnie hybryda jest mniej uciążliwa dla środowiska, niż porównywalne auto benzynowe lub wysokoprężne? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

Sprawdzanie śladu środowiskowego samochodu

Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że stosunkowo łatwo jest sprawdzić ślad środowiskowy nowego samochodu. Na przykład w Europie producenci pojazdów muszą zgłosić każdy model do certyfikacji, aby mógł on zostać dopuszczony do sprzedaży.

Przeprowadzane są dwa testy: ogólnoświatowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich (WLTP), którą uzupełnia ocena emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (RED). Celem obu tych badań jest zapewnienie, że parametry ekologiczności samochodu spełniają minimalne kryteria ustanowione przez UE.

W tych niezależnych testach odnotowuje się zużycie paliwa oraz emisje dwutlenku węgla (CO2), tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM) każdego nowego pojazdu, tak aby konsumenci mogli porównać analogiczne wskaźniki pojazdów różnych marek i modeli. Producenci samochodów publikują te dane w Internecie i katalogach, a dodatkowo są one rozpowszechniane w różnych źródłach niezależnych, od mediów aż po motoryzacyjne serwisy zakupowe.

Wartości najczęściej interesujące kierowców to zużycie paliwa, zwykle wyrażone liczbą kilometrów przejeżdżaną „w cyklu mieszanym” lub liczbą litrów spalaną na 100 kilometrów „jazdy mieszanej”, oraz emisja CO2, ponieważ pokazuje ona nie tylko ślad środowiskowy samochodu, ale decyduje o wysokości podatku drogowego, a w samochodach służbowych o wysokości podatku od świadczeń rzeczowych.

Widok z tyłu na Hondę CR-V Hybrid zaparkowaną na ulicy

Porównuj rzeczy podobne do siebie

Jeśli potrzebujesz dużego samochodu rodzinnego, powiedzmy w stylu SUV-a (Sports Utility Vehicle, pojazdu sportowo-użytkowego), który mieści wygodnie pięć osób oraz ma bagażnik, do którego można zapakować psa i wszystkie inne rzeczy potrzebne w podróży, błędem byłoby zestawiać jego parametry ekologiczności ze znacznie mniejszym samochodem, który wymusza na kierowcy i pasażerach wiele uciążliwych kompromisów.

Hondy z napędem hybrydowym w liczbach

Honda oferuje dwa samochody z napędem hybrydowym — CR-V i Jazz.

Samochód
Model
Ekonomika zużywania paliwa
Poziom emisji spalin
Dowiedz się więcej
Honda CR-V Hybrid

CR-V

Od 6,6 l/100km
Od 151g/km Co2
Widok z przodu z boku na Hondę Jazz Crosstar i Hondę Jazz

Jazz i Jazz Crosstar

Od 4,5 l/100km
Od 102g/km Co2

Hybrydy kształtują przyszłość

Honda już od pewnego czasu konsekwentnie pracuje nad elektryfikacją swoich układów napędowych. Pierwotny plan mówił o wprowadzeniu elektrycznych zespołów napędowych do wszystkich europejskich modeli samochodów do 2025 roku, jednak w zeszłym roku przyspieszono ten termin na rok 2022. Oprócz zupełnie nowych Jazz i Honda e w ciągu najbliższych trzech lat do Europy trafią również cztery dodatkowe zelektryfikowane modele. Będzie wśród nich kolejny samochód całkowicie elektryczny oraz kilka aut z napędami hybrydowymi.

Gama modeli hybrydowych Hondy
Gama modeli hybrydowych Hondy Elektryfikacja znacząco zmieni oblicze naszej gamy modelowej. Nasza dwusilnikowa technologia hybrydowa rozpowszechni się w całej ofercie samochodowej, a na rynek wprowadzimy kolejny pojazd napędzany wyłącznie prądem. Tom Gardner, starszy wiceprezes Honda Motor Europe