Najlepsze trasy motocyklowe w Europie

Spędzając wakacje na motocyklu, można połączyć zamiłowanie do jazdy na dwóch kółkach z szansą podziwiania wspaniałych widoków. Bez względu na to, czy trzymasz się blisko domu, czy udajesz na dalszą wyprawę, motocykl jest wspaniałym narzędziem do poznawania świata. A ze świecą szukać tras lepszych niż te dostępne w Europie.

Europa od dawna kocha motocykle wszystkich kształtów i rozmiarów. A oszałamiająca i zróżnicowana sceneria na całym kontynencie sprawia, że europejscy użytkownicy wręcz pasjami spędzają w ten sposób wolny czas. Pójdź tym wypróbowanym torem — załaduj bagaże, wyciągnij mapę i rozpocznij niezapomnianą wyprawę.

Z niezliczonymi malowniczymi trasami do wyboru Europa oferuje różne atrakcje fanom każdego rodzaju wyjazdów.

Efektowne nadmorskie trasy ze słońcem opalającym plecy, skaliste górskie trakty poza utartymi szlakami i kręte wiejskie drogi — Europa ma wszystko. Dodajmy do tego zróżnicowany klimat i otoczenie, a bez problemu uda się zorganizować unikatowe motocyklowe wakacje.

TURYSTYKA I PRZYGODA

Malownicza droga przez skaliste klify i górskie krajobrazy nad Morzem Tyrreńskim. Wybrzeże Amalfi, Positano, Włochy. Podróż pełna przygód. Panorama.

SZEŚĆ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW

Oto kilka niezbędnych przedmiotów, których będziesz potrzebować podczas następnej motocyklowej wycieczki po Europie.

Paszport
Paszport
Unia Europejska wymaga, aby paszport został wydany w ciągu ostatnich 10 lat. Ponadto musi być ważny jeszcze co najmniej 3 miesiące po planowanym dniu powrotu.
Prawo jazdy
Prawo jazdy
Brytyjskie prawa jazdy nadal są uznawane w Unii Europejskiej, a prawa krajów unijnych w Wielkiej Brytanii. Nie trzeba występować o międzynarodowe prawo jazdy.
Dokumenty
Dokumenty
Pamiętaj, aby na wszelki wypadek zawsze mieć przy sobie dowód rejestracyjny motocykla, zaświadczenie o dopuszczeniu pojazdu do ruchu i certyfikat ubezpieczenia.
Naklejka z nazwą kraju
Naklejka z nazwą kraju
Musi być wyraźnie widoczna z tyłu pojazdu.
Ubezpieczenie turystyczne
Ubezpieczenie turystyczne
Nie jest obowiązkowe, ale stanowczo zalecamy wykupić. 
Karta EHIC/GHIC
Karta EHIC/GHIC
Karta GHIC powinna pomóc uniknąć kosztownych rachunków za leczenie w razie wypadku. Jeżeli pochodzisz z Wielkiej Brytanii stara karta EHIC jest ważna, aż do upływu jej terminu ważności.

Przed wyjazdem warto również sprawdzić warunki drogowe panujące w kraju, do którego się wybierasz. W całej Europie doświadczysz różnych warunków pogodowych, w zależności od kraju i pory roku, w której planujesz odwiedziny. Upewnij się aby zabrać odpowiednią odzież i obudowie oraz uwzględnić szczególne warunki pogodowe. Opony zimowe są zalecane w niektórych lokalizacjach w zależności od pory roku. Należy pamiętać, że niektóre trasy mogą nawet podlegać ograniczeniom w określonych porach roku.

NAJLEPSZE EUROPEJSKIE TRASY MOTOCYKLOWE

TRASA 1:
Route des Grandes Alpes (Wielka Droga Alpejska)

Początek:
Jezioro Genewskie, Szwajcaria

Koniec:
Menton, Francja

Odległość:
Ponad 683 km

Droga wśród Alp, przez miejscowości Klosters-Serneus i Davos oraz szwajcarski region Gryzonia
Malownicza droga pod błękitnym niebem wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego na granicy francusko-włoskiej.
Oszałamiające widoki na przełęczy Maloja w porze jesieni. Kolorowa jesienna sceneria szwajcarskich Alp. Miejsca: przełęcz Maloya, region Engadyna, kanton Gryzonia, Szwajcaria, Europa

Można śmiało powiedzieć, że Wielka Droga Alpejska to jedna z najwspanialszych tras motocyklowych nie tylko w Europie, ale na całym świecie. Na turystów czeka ponad 683 km spektakularnych górskich dróg prowadzących od brzegu Jeziora Genewskiego aż do miejscowości Menton niedaleko granicy z Włochami.

Najpopularniejszy odcinek zajmuje od dwóch do trzech dni. Wijąc się przez urocze wioski i miasteczka, łączy 15 przełęczy, w tym Col de L’Iseran – najwyżej położoną przełęcz w Europie. Jednak piękno Wielkiej Drogi Alpejskiej polega również na tym, że nie trzeba się trzymać jednego konkretnego szlaku. Wielu odważnych i bardziej doświadczonych motocyklistów rezygnuje z klasycznej trasy na rzecz podjazdu pod pomnik na szczycie Cime de la Bonnette, 2802 m n.p.m..

Dzięki długim fragmentom otwartych dróg Route des Grandes Alpes jest świetną propozycją dla posiadaczy motocykli wyprawowych i turystycznych. Wśród najciekawszych atrakcji wizualnych należy na pewno wymienić ostatni odcinek, w którym jedzie się od Val d’Isere do Jeziora Genewskiego, mijając jezioro Roseland i podziwiając spektakularne widoki na Mont Blanc.

Najlepiej Drogę Wielkich Alp pokonać w czerwcu lub wrześniu, kiedy na szosach ruch jest mniejszy, a pogoda wciąż jest dobra. Zimą nawierzchnie stają się niebezpieczne, ponieważ często przykrywa je śnieg albo lód. Z kolei sierpień to środek lata i szczyt sezonu turystycznego, więc również nie polecamy — temperatury robią się nieprzyjemnie wysokie, a sezon francuskich świąt narodowych przyciąga tłumy w te okolice.

Autostrada wśród Alp - w pobliżu Garmisch-Partenkirchen

Trasa 2: Garmisch Run

Początek:

Calais, Francja

 

Koniec:

Garmisch-Partenkirchen, Niemcy

 

Przebiega przez:

Austria

 

Odległość:

1150 km

Trasa rozpoczyna się w Calais we Francji, a przez kolejne trzy dni i 1150 km daje mnóstwo motocyklowej frajdy oraz raczy wzrok wieloma wspaniałymi widokami.

Dzień pierwszy kończy się w Pont-à-Mousson, w północno-wschodniej Francji, gdzie można zwiedzić XVIII-wieczne opactwo norbertian. Drugiego dnia jedziesz drogą B500 przez Czarny Las, docierając do Baden-Baden w Niemczech. Stamtąd trasa prowadzi nad brzegami Jeziora Bodeńskiego, krótkim odcinkiem przez Austrię, po czym dociera do Garmisch-Partenkirchen w Niemczech, u podnóża gór Wetterstein.

Teoretycznie Garmisch Run da się przejechać w dwa dni, ale ominęło by Cię mnóstwo rzeczy po drodze. W przejeździe tą trasą chodzi o bajeczne widoki oraz częste przystanki pozwalające zetknąć się z lokalną kulturą, a nie o wyścig do mety - kiedy nie zatrzymujesz się w obowiązkowych atrakcjach turystycznych, masz więcej czasu na czerpanie szczerej radości z pokonywania niezliczonych zakrętów na swojej wyprawowej lub turystycznej maszynie.

Widok z drona na niesamowitą i znaną na całym świecie Drogę Atlantycką w Norwegii.

Trasa 3: Trans Euro Trail

Początek:

Z północny na południe lub ze wschodu na zachód kontynentu

 

Koniec:

27 krajów, w tym Norwegia, Hiszpania, Grecja, Polska, Niemcy i Belgia

 

Odległość:

Ponad 51 000 km

Szukasz czegoś nieco bardziej wymagającego? Szlak Trans Euro Trail obejmuje ponad 51 000 km dróg gruntowych, co czyni z niego jedną z najbardziej wyjątkowych tras w Europie. Inspirowana szlakiem Trans America Trail, ta prowadząca głównie nieutwardzonymi drogami trasa przecina kontynent we wszystkie strony. Przebiega przez 27 państw, w tym Norwegię, Hiszpanię, Grecję, Polskę, Niemcy i Belgię, pokazując wszystko, co Europa ma najlepszego do zaoferowania.

Odległość i stopień trudności pozostają w indywidualnej gestii każdego użytkownika. Pokonanie całej trasy za jednym razem może zająć nawet kilka miesięcy, dlatego wiele osób dzieli ją na mniejsze etapy rozłożone na klika lat.

Wiele odcinków prowadzi pobocznymi ścieżkami, ale są też normalne szosy, tak aby wyprawa była mniej męcząca. Jednak liczba fragmentów gruntowych sprawia, że szlak jest szczególnie kierowany do posiadaczy motocykli wyprawowych, które z takimi zakurzonymi nawierzchniami radzą sobie równie dobrze, jak z długimi odcinkami asfaltowymi.

Bez względu na wariant, który wybierzesz, po drodze czeka Cię mnóstwo niesamowitych widoków, w tym zamki, prehistoryczne zabytki, plaże i niekończące się pola kukurydzy. Od Ciebie również zależy, w jakim komforcie spędzisz noc — mogą to być zarówno pięciogwiazdkowe hotele, jak i pola biwakowe pod rozgwieżdżonym niebem.

TRASY MOTOCYKLOWE WE FRANCJI

Sisteron w Prowansji - stare miasto we Francji

Trasa 1: Droga Napoleona

Początek:

Macon

 

Koniec:

Antibes

 

Odległość:

322 km

Trasa Napoleona jest legendą wśród motocyklistów i ma ogromne znaczenie historyczne. 322-kilometrowy szlak prowadzi śladami Napoleona wracającego z wygnania. Całą trasę od Macon do Antibes można pokonać w jeden dzień. Najlepiej wybrać się w maju lub wrześniu, ponieważ latem na otwartym terenie może być bardzo gorąco.

Zaczniesz w Macon, skąd udasz się do Grenoble. Jadąc dalej przez Laffrey, dotrzesz do strefy oszałamiających widoków oraz naprzemiennie wznoszącej się i opadającej drogi między La Mure i Gap. Mniej doświadczeni motocykliści mogą odbić na drogę D4085 do Castellane – to najszybszy odcinek.

Stamtąd zdecydowanie warto się wybrać na przepiękny wąwóz Verdon albo objazd wokół Jeziora Świętego Krzyża (Lac de Sainte-Croix). Jeżeli czas Cię nie goni, polecamy wizytę w Muzeum Perfum Fragonard w Grasse. A jeśli wolisz bardziej tradycyjne historyczne miejsca, na starym mieście przyciąga wzrok dawna katedra rzymskokatolicka, która aż się prosi o zwiedzenie.

Trasa 2:
Plaże Normandii

Początek:
Rouen

Koniec:
Mont Saint-Michel 

Odległość:
547 km

Widok na plaże z lądowania wojsk alianckich podczas D-Day w Arromanches les Bains, Normandia, Francja
Droga do Mont Saint Michel o zachodzie słońca, Normandia. Francja.
Zatoka Ecalgrain wieczorową porą we Francji

Innym fascynującym sposobem poznawania historii w trakcie motocyklowej wyprawy po Francji jest obranie 547-kilometrowej trasy plażami Normandii — regionu, którego wody są wręcz przesycone ważnymi historycznymi wydarzeniami. Rozpoczniesz w Rouen, stolicy Normandii, której historia sięga czasów średniowiecza. Następnie skierujesz się na plaże, w tym słynną Omaha, z klifami i porozrzucanymi bunkrami. Jeżeli znajdziesz czas, warto odwiedzić cmentarz wojenny żołnierzy amerykańskich i poświęcony im pomnik (Cimetière américain de Colleville-sur-Mer).

Trasa Plaże Normandii kończy się jeszcze bardziej fascynującym historycznym obiektem — średniowiecznym klasztorem na Mont Saint-Michel. Warto zauważyć, że jeśli chcesz odwiedzić Mont Saint-Michel, musisz popłynąć promem na wyspę. Na wycieczkę plażami Normandii najlepiej przeznaczyć kilka dni, ponieważ cała trasa ma mnóstwo ciekawych pozycji do obejrzenia.

Gorges du Verdon (Alpes-de-Haute-Provence, Provence-Alpes-Cote d'Azur, Francja), słynny kanion

Trasa 3: Wąwóz Verdon

Początek:

Moustiers-Sainte-Marie

 

Koniec:

Moustiers-Sainte-Marie

 

Odległość:

90 km

Jeżeli szukasz wycieczki równie ekscytującej, co przepełnionej spektakularnymi widokami, wybierz się na 90-kilometrową pętlę wokół wąwozu Verdon — „Europejskiego Wielkiego Kanionu”, z początkiem i końcem w mieście Moustiers-Sainte-Marie.

Ciężko się oprzeć pokusie pokonania całej trasy wzdłuż rzeki Verdon za jednym razem, bez zsiadania z motocykla, ponieważ bardzo łatwo stracić głowę dla piękna głębokich na 700 metrów kanionów i jasnoturkusowych wód. Jednak te drogi są często kręte i wyboiste, więc lepiej od czasu do czasu zrobić sobie przerwę.

Wąwóz Verdon jest dość krótki, dlatego bez problemu da się go obejrzeć w jeden dzień. Gdy skończysz, jeśli chcesz dalej zwiedzać, wjedź na drogę D23, która kieruje się na południe do miasta La Palud-sur-Verdon. Znajduje się tam wiele kempingów i pól biwakowych, na których można odpocząć i spędzić noc.

TRASY MOTOCYKLOWE WE WŁOSZECH

TRASA 1:
SS48 - Grande Strada delle Dolomiti (Wielka Droga Dolomicka)

Początek:
od Bolzano do Cortina d’Ampezzo

Koniec:
Dolomity

Odległość:
112 km

Wspaniała alpejska sceneria z wiosennymi krokusami na wzgórzach i spektakularnym widokiem gór o zachodzie słońca, przełęcz Giau, Dolomity, Włochy, Europa
Słynna alpejska wioska Santa Maddalena z magicznie wyglądającymi Dolomitami w tle, dolina Val di Funes, region Trydent-Górna Adyga, Włochy
Przełęcz Valparola, Włochy. Widok na krętą drogę w Tyrolu Południowym, Dolomity. Widok na górę Cima Cunturines (3064 m) z przełęczy Valparola jesienią w pobliżu Cortina d'Ampezzo, prowincja Belluno, Włochy

Wielka Droga Dolomicka w północnych Włoszech oferuje zapierającą dech w piersiach podróż przez jedne z najbardziej widowiskowych gór w Europie. Ta 112-kilometrowa trasa biegnie przez trzy przełęcze — Costalunga, Pordoi (najwyższą w całym paśmie) oraz Falzarego.

Sceneria wzdłuż Wielkiej Drogi Dolomickiej robi takie wrażenie, że co chwila będziesz chcieć się zatrzymać i po prostu chłonąć wspaniałości przyrody. Skaliste szczyty i malownicze zbocza wręcz proszą się o zdjęcia.

Przełęcze w Dolomitach zwykle są otwarte od końca maja. Świetną porą na wyprawę jest wrzesień, po zakończeniu wakacyjnego szczytu w sierpniu. Pokonanie całej trasy powinno zająć około pół dnia.

Most łukowy we Fiordo di Furore na wybrzeżu Amalfi we Włoszech w słoneczny dzień

Trasa 2: SP71 - Chia Coastal Road SS163 - Amalfi Coast Road

Początek:

Sorrento

 

Koniec:

Salerno

 

Odległość:

96 km

Rozpoczynająca się w Sorrento i kończąca w Salerno trasa Amalfi Coast Road obejmuje kilka niezwykle pięknych miejsc w południowo-zachodnich Włoszech. Warto pamiętać, że niektóre odcinki na tej trasie są bardzo wąskie, a jadąc przez miasteczka Positano i Amalfi, trzeba zachować szczególną ostrożność ze względu na gęsty ruch samochodowy, ale sceneria z nawiązką wynagradza wszelkie niedogodności.

Amalfijska Droga Nadbrzeżna ma ponad 96 km, więc w szczycie sezonu jej pokonanie może zająć około siedmiu godzin. Jednak jeśli wybierzesz się na nią pod koniec września albo jeszcze przed majowym weekendem, możesz liczyć na znacznie większy spokój i niezakłócone cieszenie oczu pięknem tego klasycznego włoskiego wybrzeża.

Widowiskowa droga z Alghero do Bosa na północy Sardynii, idealna na motocyklowe wakacje

Trasa 3: SP71 - Chia Coastal Road

Początek:

Chia

 

Koniec:

Chia

 

Odległość:

23 km

Położona na bajkowej wyspie Sardynia, Chia Coastal Road obejmuje 23 km wybrzeża, które zachwyca od początku do końca. Rozpoczniesz w starożytnej wiosce Chia, a następnie przejedziesz wzdłuż południowego wybrzeża wyspy - dlaczego nie wybrać się w podróż skuterem, aby doświadczyć wyjątkowych wrażenia?

To jedna z najbardziej malowniczych tras na naszej liście. Jest wręcz usłana pięknymi miejscami — od XVII-wiecznej wieży w Chia aż po małe zatoczki nad szmaragdowozielonym morzem. Jedynym problemem będzie konieczność zapakowania. dodatkowego wyposażenia. Będziesz potrzebować sprzętu do pływania i ręcznika, ponieważ kąpiel to obowiązkowy punkt programu.

Drogę Nadbrzeżną Chia można zwiedzać o każdej porze roku, ale polecamy unikać najgorętszych letnich miesięcy, czyli lipca i sierpnia.

TRASY MOTOCYKLOWE W HISZPANII

Klasyczny hiszpański górski krajobraz latem z widoczną drogą

Trasa 1: Jaen

Początek:

Jaén, Hiszpania

 

Koniec:

Jaén, Hiszpania

 

Odległość:

281 km

Między Granadą a granicą z Portugalią ulokował się zachwycający region Andaluzja. Istnieje wiele tras, którymi można tu dotrzeć, ale ta popularna zaczyna się i kończy w Jaén. Oferuje 281 km i około 6 godzin jazdy w motocyklowym raju, ponieważ fantastyczne zakręty i nawroty ulokowały się wśród zapierającej dech w piersiach scenerii.

 

Trasa 2: Pyrenees Coast to Coast (Pineje od wybrzeża do wybrzeża)

Początek: Santander

Koniec: Santander

Odległość: 3147,8 km

12-dniowa trasa to pętla o długości prawie 3150 kilometrów ze startem i metą w Santander. Oferuje wiele wspaniałości zarówno dla samotnych podróżników, jak i par oraz większych grup znajomych. Drogi te zapewniają wspaniałą mieszankę cichych, krętych górskich dróg, połączonych z malowniczymi widokami i perspektywą odpoczynku na plaży. Kierowcy mogą spodziewać się fantastycznej scenerii.

Trasa 3: Trójkąt Potes

Początek: Potes

Koniec: Potes

Odległość: 201,1 km

Jedna z najsłynniejszych tras w paśmie górskim Picos de Europa: z Potes do Riaño, stamtąd do Cangas de Onís, i powrót do Potes. Ten szlak łączy w sobie różne scenerie: Od górskich przełęczy i wąwozów, po jeziora i inne wspaniałe krajobrazy. Cały odcinek 201 km można pokonać w zaledwie 4 godziny, więc idealnie nadaje się na weekendową wycieczkę.

TRASY MOTOCYKLOWE W SKANDYNAWII

Klasyczny norweski letni górski krajobraz z drogą, majestatycznymi szczytami, fiordem i błękitnym niebem, północna Norwegia, okręg Finnmark, nakręcony z drona

Trasa 1: Droga na Nordkapp

Początek:

Olderfjord, Norwegia

 

Koniec:

Przylądek Północny (Nordkapp)

 

Odległość:

130 km

Najbardziej wysunięty na północ punkt kontynentu przyciąga motocyklistów z całego świata. Nie bez powodu. Droga na Nordkapp z Oslo w Norwegii oferuje bezkresne, zapierające dech w piersiach scenerie, pełne górskich pasm, fiordów i słonecznych widoków na ocean.

Należy być świadomym, że podróż z samego Oslo jest bardzo czasochłonna i pokonanie całej 1962-kilometrowej trasy zajmie od pięciu do dziewięciu dni. Natomiast oficjalna droga na Przylądek Północny (Nordkapp) rozpoczyna się w Olderfjord i ma raptem 130 km. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, jedź własnym tempem i podziwiaj widoki, czerpiąc niezmąconą przyjemność z podróżowania turystycznym motocyklem stworzonym do dalekich wyjazdów.

Przed ruszeniem w tę trasę trzeba wziąć pod uwagę panujące na niej warunki. Nawet latem pogoda jest nieprzewidywalna, należy się więc przygotować na wszelkie ewentualności. Jednego dnia będziesz jechać w palącym słońcu, drugiego w burzy, a trzeciego przy padającym śniegu. Ale jeśli uważasz, że podołasz takiemu wyzwaniu, droga na Nordkapp jest niezwykle ekscytująca, i pod tym względem niewiele tras w Europie może się z nią równać.

TRASA 2:
Islandzka obwodnica

Początek
Reykjavik, Islandia

Koniec
Reykjavik, Islandia

Odległość:
1332 km

Trasa Europejska 69 (w skrócie po prostu E 69) to droga wchodząca w skład europejskiego korytarza komunikacyjnego na odcinku między Olderfjord a Przylądkiem Północnym w Norwegii. Ma długość 129 km, a jej elementem jest pięć tuneli o łącznej długości 15,5 km.
Panoramiczne zimowe zdjęcie drogi prowadzącej nad brzegiem jeziora do wulkanicznych gór. Wysokie skaliste szczyty pokryte warstwą śniegu odbijające się na tafli wody. Widok zza kierownicy na Obwodnicę, Islandia.
Malownicza droga na Islandii, przepiękne krajobrazy z lotu ptaka, góry i wybrzeże o zachodzie słońca

Przejazd 1332-kilometrową Islandzka obwodnicą to świetny sposób na poznanie cudownych, fascynujących widoków, jakie skrywa wyspa. Aby się tam dostać, można popłynąć przez dwa dni promem z Danii albo wysłać wcześniej motocykl statkiem. Wymaga to nieco więcej wysiłku, ale z nawiązką zostaniesz wynagrodzony naprawdę niezapomnianą przygodą w Reykjaviku.

Całą Islandzką obwodnicę można pokonać w ok. 20 godzin, ale nie ma sensu się spieszyć — polecamy spędzić tam nawet tydzień i napawać się surowym pięknem otaczającej przyrody. Obowiązkowe atrakcje to oczywiście zorza polarna, którą można zobaczyć pod koniec września i w październiku, naturalne gorące źródła przynoszące prawdziwe ukojenie po całym dniu spędzonym na motocyklu oraz niesamowite krajobrazy, którymi można się napawać po drodze, takie jak widok na imponujący wulkan Hverfell.

TURYSTYKA I PRZYGODA

Droga prowadząca przez szwajcarskie Alpy w gminie Andermatt

Trzy przełęcze w Szwajcarii

Początek: Andermatt, Szwajcaria

Koniec: Andermatt, Szwajcaria

Odległość: 128 km

Zlokalizowana w Szwajcarii trasa Trzy przełęcze jest łatwa do pokonania, a w ciągu jednego dnia pozwala obejrzeć trzy efektowne alpejskie przełęcze. 128-kilometrowy szlak rozpoczyna się i kończy w Andermatt. Należy pamiętać, że przełęcze — Susten, Firka i Grimsel — są zwykle zamknięte od października do maja z powodu śniegu.

Trasę najlepiej pokonywać własnym tempem, w spokoju rozkoszując się pięknem i wspaniałością alpejskiej scenerii. Jeśli masz więcej czasu, polecamy odbić na południe od pętli do przełęczy Nufenen.

Droga prowadząca przez szwajcarskie Alpy w gminie Andermatt

Autostrada Transfogaraska

Początek: Cartisoara, Rumunia

Koniec: Bascov, Rumunia

Odległość: 150 km

Biegnąca w górę pod szczytami najwyższych gór w Rumunii, Autostrada Transfogaraska to niesamowita trasa. Niezliczone zakręty prowadzą na imponującą wysokość 2042 m.n.p.m. Mimo że na całym biegu na asfaltową nawierzchnię, to im dalej na południe, tym więcej w niej wybojów, nierówności i śladów napraw.

W weekendy bywa tu tłoczno, dlatego chcąc podziwiać widoki w większym spokoju, warto się tu wybrać w dzień roboczy. Jadąc z mniejszym pośpiechem i bardziej rekreacyjnie, można lepiej przyglądać się przyrodniczej wspaniałości okolicy, i oczywiście zawitać do zamku Poenari, rezydencji Vlada Palownika — pierwowzoru Drakuli Brama Stokera.

Droga prowadząca przez szwajcarskie Alpy w gminie Andermatt

Pętla Windermere - Kraina Jezior, Wielka Brytania

Początek: Windermere

Koniec: Windermere

Odległość: 104 km

Ta przepiękna trasa, której pokonanie powinno zająć niecałe dwie godziny, prowadzi wokół jezior Coniston Water i Windermere. W Parku Narodowym Lake District jest mnóstwo kawiarni i ciekawych miejsc, w których warto się zatrzymać, więc koniecznie zabierz z sobą aparat lub kamerę, aby uwiecznić sielską atmosferę całego regionu.

NT1100 - dynamiczne ujęcie na nadmorskiej drodze

JEŻDŻENIE PO EUROPIE I DBAŁOŚĆ O BEZPIECZEŃSTWO

Przed zaplanowaniem jakiejkolwiek wycieczki motocyklowej po Europie koniecznie trzeba najpierw sprawdzić lokalne zasady ruchu drogowego i wytyczne dbania o własne bezpieczeństwo. Jeśli wybierasz się do innego kraju, najprawdopodobniej istnieją różne lokalne zwyczaje i przepisy, które warto znać.

ZASADY RUCHU DROGOWEGO

Możesz być dobrze zorientowany w zasadach obowiązujących w Twoim kraju, ale ważne jest, aby pamiętać, że istnieją pewne różnice w Europie. Na przykład ograniczenia prędkości mogą się nieco różnić w zależności od kraju:

- Na terenie całych Niemiec (nie licząc autostrad) wynosi 100 km/h.

- Ograniczenie prędkości w Holandii wynosi 80 km/h.

- We Francji na obszarach zabudowanych obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Na drogach szybkiego ruchu w terenie zabudowanym oraz na drogach dwujezdniowych oddzielonych centralnym pasem limit wynosi 110 km/h, a na autostradach poza terenem zabudowanym 130 km/h.

- We Włoszech prędkość jest ograniczona do 50 km/h na terenie zabudowanym, 90 km/h na drogach kategorii A, 110 km/h na drogach dwujezdniowych oraz 130 km/h na autostradach.

· Jeśli chodzi o Hiszpanię, na autostradach obowiązuje limit 120km/h, na terenie zabudowanym 50 km/h, a na zwykłych drogach poza terenem zabudowanym 90 km/h.

· W Wielkiej Brytanii można jechać maksymalnie 112 km/h na drogach dwujezdniowych i autostradach, 96 km/h na drogach jednojezdniowych oraz 50 km/h na terenie zabudowanym.

W przypadku przekroczenia prędkości w wielu krajach mandat trzeba opłacić na miejscu, w tym można nawet zostać odeskortowanym do najbliższego bankomatu. Jeżeli nie jesteś w stanie albo nie chcesz tego zrobić, musisz się liczyć z konfiskatą motocykla.

Ogółem w Europie wiele znaków drogowych jest takich samych, ale istnieją też pewne różnice i warianty, dlatego przed ruszeniem w podróż trzeba sprawdzić oznakowanie obowiązujące w konkretnych państwach.

INNE INDYWIDUALNE ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W KRAJACH EUROPEJSKICH:

- We Francji filtrowanie, czy jazda między dwoma pasami ruchu, jest nielegalne.

· We Francji trzeba mieć przy sobie alkomat, a osobom złapanym na jeździe bez rękawic grozi mandat 68 euro.

- Osoby noszące okulary korekcyjne w Hiszpanii muszą mieć przy sobie zapasową parę.

- W Hiszpanii i Francji nie można jechać z włożonymi słuchawkami dousznymi. Dopuszczalne są jednak głośniki wbudowane w kask.

- W Belgii motocykliści muszą jeździć w odzieży ochronnej.

- W Niemczech muszą mieć cały czas włączone światła mijania — tak w nocy, jak i w dzień.

- W Wielkiej Brytanii zarówno kierowca, jak i pasażer muszą nosić kask podczas jazdy motocyklem, skuterem lub motorowerem.

- Motocykle niezarejestrowane we Włoszech, ale używane w tym kraju, muszą mieć tablice rejestracyjne standardowego typu UE z oznaczeniem pochodzenia pojazdu albo naklejkę kraju pochodzenia obok tylnej tablicy rejestracyjnej.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA