Split image showing a sketch of a motorcycle on paper and a red Honda CBR1000RR-R Fireblade in motion. Text reads \"Decades OF INNOVATION, FOR MOMENTS of exhilaration.\"

Słowniczek technologiczny

Technologia kryjąca się za dreszczykiem emocji

Każda innowacja ma na celu zwiększenie radości z jazdy. Zajrzyj do słownika pojęć, aby dowiedzieć się, w jaki sposób technologie Hondy zapewniają kontrolę, bezpieczeństwo i osiągi podczas każdej podróży.

Technologia podwozia

6-osiowy IMU

6‑osiowy moduł pomiaru bezwładności (IMU) umożliwia precyzyjny pomiar kąta oraz prędkości przyspieszenia motocykla w osiach odchylenia (yaw), przechyłu bocznego (roll) i pochylenia (pitch). Pozwala to na stosowanie różnych układów wspomagających kierowcę i zwiększających bezpieczeństwo, takich jak układ ABS umożliwiający optymalne hamowanie w zakręcie czy układ ograniczający unoszenie tylnego koła.

Przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami

W modelach GL1800 Gold Wing zastosowano przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami, które zastępuje konwencjonalny widelec teleskopowy górnym i dolnym wahaczem oraz pojedynczym amortyzatorem przedniego zawieszenia. W odróżnieniu od widelca teleskopowego, umożliwia to ruch w pionie podczas dobijania i dzięki temu wygospodarowanie większej ilości miejsca za kołem, co z kolei pozwala zamontować silnik bardziej z przodu. W efekcie kierowca również może siedzieć bardziej z przodu i jest lepiej chroniony przed warunkami atmosferycznymi. System redukuje również nurkowanie przedniej części pojazdu podczas gwałtownego hamowania, zwiększając stabilność motocykla i dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa.

Układ Pro-Link

Układ Pro-Link charakteryzuje się tym, że tylny amortyzator zawieszenia jest w całości umieszczony wewnątrz wahacza, a jego pozycja znajduje się niżej niż w tradycyjnych rozwiązaniach. Obie te cechy przyczyniają się do lepszej centralizacji masy.

Pro-Arm

Pro-Arm to tylne zawieszenie z jednostronnym wahaczem. Tę konstrukcję wahacza opracowano pierwotnie do motocykli Hondy uczestniczących w wyścigach długodystansowych, aby umożliwić szybką i łatwą zmianę tylnego koła w trakcie zawodów. Obecnie jest stosowana w niektórych modelach sportowych i sportowo-turystycznych, dodając dynamiki sylwetce i budując wrażenie produktu wysokiej klasy.

Przedni widelec Separate Function Fork – Big Piston (SFF-BP)

Przedni widelec SFF-BP rozdziela funkcję tłumienia sprężyny w każdej goleni, aby zapewnić zrównoważoną i zoptymalizowaną kontrolę tłumienia. Konstrukcja amortyzatora z dużym tłokiem zapewnia liniowy ruch zawieszenia, nawet na początku skoku zawieszenia.

Elektroniczne zawieszenie

Elektroniczne zawieszenie aktywnie dostosowuje charakterystykę tłumienia do warunków jazdy. W wybranych motocyklach klasy Adventure oraz Tourer użytkownik ma możliwość ustawienia na panelu informacji o przewozie pasażera i/lub bagażu, a system automatycznie dostosowuje charakterystykę tłumienia, odpowiednio do obciążenia.

Engine Mounted Unit Pro-link

System Engine Mounted Unit Pro-Link, zastosowany w niektórych modelach supersportowych Hondy, to unikalny sposób montażu tylnego zawieszenia bezpośrednio do silnika. Dzięki temu kierowca lepiej czuje kontakt tylnej opony z podłożem, a zawieszenie przenosi mniej sił zewnętrznych przez ramę do układu kierowniczego. To z kolei poprawia stabilność przy dużych prędkościach.

Technologie podnoszące wygodę jazdy

Podgrzewane manetki

Podgrzewane manetki poprawiają komfort i kontrolę nad motocyklem w niskich temperaturach i są obecnie montowane standardowo w niektórych modelach oraz dostępne jako oryginalne akcesorium Hondy w większości modeli.

Apple CarPlay/Android Auto

Apple CarPlay, Android Auto i Bluetooth zapewniają bezpieczną i łatwą w użyciu komunikację ze smartfonem. Po podłączeniu zestawu słuchawkowego, użytkownik może wykonywać połączenia telefoniczne, odbierać wiadomości, korzystać z nawigacji i słuchać muzyki. Możliwe jest również sterowanie systemem za pomocą poleceń głosowych przez zestaw słuchawkowy.

Tempomat

Tempomat umożliwia precyzyjną kontrolę prędkości jazdy i eliminuje konieczność długotrwałego używania manetki gazu podczas długich tras oraz podróży po prostych drogach, zapewniając większy komfort kierowcy i zmniejszając zmęczenie.

Wybór trybów jazdy

Wybierane tryby jazdy umożliwiają kierowcy wybór wstępnie ustawionych i konfigurowalnych trybów użytkownika. Tryby te zmieniają poziomy dostarczania mocy, HSTC i hamowania silnikiem, aby dostosować się do preferencji kierowcy lub warunków jazdy.

Honda RoadSync

Honda RoadSync umożliwia pełną łączność z motocyklem za pośrednictwem aplikacji Honda RoadSync na smartfonie. Daje to kierowcy dostęp – poprzez Bluetooth – do połączeń telefonicznych, wiadomości i muzyki.

Quickshifter

System quick shifter pozwala na bezsprzęgłową zmianę przełożeń, nadając motocyklowi dynamiczny, sportowy charakter i poprawiając wrażenia z jazdy. Dodatkowo zapewnia on płynniejszą zmianę biegów podczas przewożenia pasażera.

Ekran LCD

Zestawy wskaźników z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi (LCD) mają niewielkie rozmiary i masę, a mimo to bardzo czytelnie i intuicyjnie przekazują ważne i przydatne informacje.

Przednia szyba regulowana elektronicznie

Funkcja elektronicznego sterowania przednią szybą umożliwia płynne regulowanie wysokości szyby za naciśnięciem jednego przycisku w trakcie jazdy.

Funkcja opuszczania przedniej szyby do parkowania

Gdy kierowca przestawi główny wyłącznik do pozycji wyłączenia, funkcja automatycznego parkowania opuszcza przednią szybę. Poprawia to widoczność i łatwiej wtedy manewrować motocyklem. Po włączeniu zapłonu i osiągnięciu wstępnie ustawionej prędkości, ekran powraca do poprzednio wybranej wysokości.

System informacyjno-rozrywkowy IVI

W skład systemu wchodzą moduł sterujący IVI, antena systemu GPS, zestaw wskaźników na ekranie TFT oraz wielofunkcyjny przełącznik wyboru. Gdy użytkownik zainstaluje w swoim smartfonie aplikację kompatybilną z systemem Honda RoadSync Duo, zyska dostęp do zaawansowanych usług sieciowych.

Regulowany quickshifter z automatycznym międzygazem

Dzięki temu układowi kierowca może wygodnie korygować działanie quickshiftera za pośrednictwem zestawu wskaźników, zmieniając szybkość i płynność reakcji na zmianę przełożeń. Funkcja auto blip automatycznie zwiększa obroty silnika do optymalnej wartości, zapewniając płynną i bezproblemową redukcję biegów.

Honda RoadSync Duo

System Honda RoadSync Duo ma wszystkie zalety systemu Honda RoadSync, a dodatkowo został wyposażony w moduł sterujący i antenę systemu GPS. Umożliwia on korzystanie z zaawansowanych usług sieciowych uwzględniających status pojazdu. Są wśród nich m.in. pełna nawigacja z użyciem map, dostosowana do specyfiki jazdy motocyklowej, planowanie tras w oparciu o poziom naładowania akumulatora i zasięg (pojazd elektryczny), powiadomienia i alerty o potrzebie serwisowania motocykla, alerty informacyjne o stanie motocykla elektrycznego itd. 

Podgrzewane siedzenia

Podgrzewane siedzenia zapewniają zarówno kierowcy, jak i pasażerowi (w zależności od modelu) komfort regulowanego ogrzewania, utrzymując optymalne warunki jazdy w chłodniejszych temperaturach.

Ekran TFT

Technologia tranzystorów cienkowarstwowych (TFT) została wprowadzona do paneli wskaźników wielu motocykli i skuterów Hondy. Ten typ kolorowego wyświetlacza zapewnia jasne i zwięzłe informacje dla użytkownika, a w niektórych modelach zintegrowana jest z nim technologia ekranu dotykowego.

Technologia silnika

Przepustnica sterowana elektronicznie (TBW)

W systemach przepustnicy sterowanej elektronicznie (TBW) specjalne układy elektroniczne sterują otwieraniem i zamykaniem zaworów przepustnicy oraz eliminują mechaniczne połączenie między manetką przepustnicy a zaworami przepustnicy. TBW umożliwia systemowi PGM-FI precyzyjne sterowanie otwarciem przepustnicy w całym zakresie obrotów w celu dostarczenia kontrolowanego i progresywnego momentu obrotowego. Pozwala również wprowadzić różne układy wspomagające kierowcę, takie jak układ wyboru trybów jazdy, system kontroli momentu obrotowego (HSTC), układ redukujący unoszenie przedniego koła oraz układy wyboru poziomu mocy silnika i hamowania silnikiem.

Wałki rozrządu częściowo napędzane kołami zębatymi

System napędu wałków rozrządu semi-cam wykorzystuje zarówno łańcuch rozrządu, jak i dodatkowe koło pośrednie do napędu wałków rozrządu. Koło zębate jest napędzane bezpośrednio z wału korbowego, a jego zastosowanie służy skróceniu łańcucha rozrządu. To z kolei pozwala uzyskać wyższe obroty i moment obrotowy w silniku. Dodatkowo zmniejsza to ryzyko odchylenia łańcucha oraz utrzymuje synchronizację wałka rozrządu z wałem korbowym i trwałość łańcucha przy wyższych obrotach.

Powłoka DLC typu diamond

Niektóre supersportowe modele Hondy są wyposażone w wałki rozrządu pokryte powłoką Diamond-Like Carbon (DLC). Ta technologia powlekania, zapożyczona bezpośrednio z modelu RC213V-S, zapewnia niski współczynnik tarcia. Zmniejsza to straty w mechanizmie rozrządu spowodowane tarciem. Niższe tarcie między powierzchniami podzespołów obniża zużycie paliwa i poprawia trwałość elementów mechanizmu rozrządu.

Podwójny sekwencyjny wtrysk paliwa DSFI

Podwójny sekwencyjny wtrysk paliwa (DSFI) obejmuje dodatkowy zestaw wtryskiwaczy paliwa umieszczonych przed kanałami dolotowymi. Wtryskiwacze te aktywują się przy wyższych prędkościach obrotowych w celu zwiększenia objętości mieszanki paliwowo-powietrznej, co optymalizuje moment obrotowy i dostarczanie mocy.

Funkcja Auto Stop

Funkcja Auto Stop korzysta ze zintegrowanego rozrusznika-generatora. Jej działanie polega na wyłączaniu silnika, gdy kierowca zatrzyma pojazd, co służy obniżeniu emisji spalin. Rozrusznik ponownie uruchamia silnik, gdy tylko kierowca otworzy przepustnicę, aby odjechać.

Zintegrowany rozrusznik-generator

Zintegrowany rozrusznik-generator łączy funkcje uruchamiania silnika i ładowania akumulatora, zapewniając płynny rozruch i sprawne dostarczanie energii. W niektórych modelach układ jest uzupełniany o funkcję automatycznego wyłączania silnika na biegu jałowym (Auto Stop).

ESP Enhanced Smart Power

Najnowsza generacja modeli skuterów Hondy jest wyposażona w silnik Enhanced Smart Power (ESP+). Ta wysoce praktyczna jednostka napędowa otrzymała wiele udoskonaleń, aby zapewnić wydajne parametry pracy i niskie zużycie paliwa, a także cichą eksploatację oraz doskonałą trwałość.

Technologia EV

Tryb wolnej jazdy

System wspomagania jazdy do przodu i do tyłu przy niskiej prędkości wspomaga manewrowanie w ciasnych przestrzeniach i umożliwia kierowcy włączenie biegu wstecznego z kontrolowaną prędkością. Naciskając przełącznik start/reverse, kierowca może aktywować tryb wolnej jazdy (informacja o tym zostanie wyświetlona w zestawie wskaźników). Motocykl będzie następnie poruszał się powoli i zmniejszał obciążenie w sytuacjach, gdy sam wysiłek manualny jest niewystarczający (na stromych wzniesieniach oraz w wąskich miejscach parkingowych).

MPP Mobile Power Pack e

Elektryczne skutery Hondy korzystają z wygodnej koncepcji wysuwanej i wymiennej baterii oraz są wyposażone w lekki system wyjmowanych akumulatorów Honda Mobile Power Pack e: (MPP). Systemy MPP umożliwiają wymianę akumulatora w celu kontynuacji jazdy i zwiększenia zasięgu oraz wykorzystują najnowszą technologię akumulatorów litowo-jonowych.

Aktywny ogranicznik prędkości

Aktywny ogranicznik prędkości utrzymuje ustawioną prędkość, aby zapobiec niezamierzonemu przekroczeniu prędkości, a Ty możesz spokojnie jeździć w miejscach zabudowanych lub na autostradzie.

Wybieralne poziomy mocy hamowania silnikiem

Na autostradzie obniż poziom siły hamowania, aby uzyskać płynną i zrelaksowaną jazdę. Na krętych drogach zwiększ go, by uzyskać większą siłę hamowania po zwolnieniu przepustnicy.

Technologie podnoszące osiągi

Elektroniczny amortyzator skrętu Hondy (HESD)

Elektroniczny amortyzator skrętu Hondy (HESD) umożliwia elektroniczne sterowanie tłumieniem podczas skręcania. Dostosowuje się ono automatyczne do prędkości pojazdu. System może zwiększać siłę tłumienia przy wyższych prędkościach w celu zapewnienia stabilności oraz redukować tłumienie przy niższych prędkościach, aby utrzymać zwinną charakterystykę prowadzenia i zwrotność.

Objective Based Tuning Interface OBTI (elektroniczne zawieszenie Ohlins)

Objective Based Tuning Interface (OBTI) to interface który umożliwia kierowcy wybranie trybu pracy zawieszenia optymalnego do codziennej jazdy drogowej, jazdy torowej lub warunków deszczowych. Nie trzeba w tym celu zatrzymywać pojazdu. Tłumienie jest aktywnie kontrolowane w czasie rzeczywistym na podstawie sygnałów z czujników prędkości kół oraz jednostki IMU, a kierowca może precyzyjnie dostrajać charakterystykę tłumienia w pięciu kluczowych obszarach: sztywność przednia, sztywność tylna, hamowanie, przyspieszanie oraz zachowanie podczas pokonywania zakrętów. 

Dwusilnikowy zespół przepustnicy (TBW)

Dwusilnikowy system TBW (wprowadzony w modelach CBR1000RR-R z roku 2024) wykorzystuje dwa silniki połączone z poszczególnymi parami zaworów przepustnicy. Umożliwia to niezależne otwieranie i zamykanie par zaworów przepustnicy w celu uzyskania bardziej  precyzyjnie kontrolowanego dostarczania mocy i momentu obrotowego oraz kontroli hamowania silnikiem.

Technologia systemów wspomagania kierowcy

System wspomagania biegu wstecznego

System wspomagania biegu wstecznego umożliwia kierowcy włączenie biegu wstecznego z kontrolowaną prędkością. Naciskając przełącznik start/reverse, kierowca może aktywować tryb cofania (informacja o tym zostanie wyświetlona w zestawie wskaźników). Motocykl będzie wtedy jechał powoli do tyłu odciążając kierowcę w warunkach, gdzie ręczne manewrowanie jest niewystarczające (np. na stromych nachyleniach lub w ograniczonej przestrzeni parkingowej).

Asystent ruszania pod górę HSA

Asystent ruszania pod górę (Hill Start Assist, HSA) chwilowo przytrzymuje hamulce po zatrzymaniu na pochyłości, by umożliwić płynne ruszenie i zapobiec stoczeniu się motocykla.

Kontrola unoszenia tylnego koła

Kontrola unoszenia tylnego koła to kolejny system zintegrowany z najnowszymi systemami ABS. Wykorzystując informacje z czujników prędkości kół i/lub bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), dozuje siłę hamowania w celu ograniczenia zjawiska unoszenia tylnego koła podczas gwałtownego hamowania. Umożliwia to kierowcy zachowanie kontroli i zapewnia zrównoważone i skuteczne hamowanie.

Doświetlenie zakrętów

Funkcja doświetlania zakrętów przez reflektor reaguje na podstawie informacji o kącie pochylenia, otrzymywanych z modułu pomiaru bezwładności (IMU). Gdy motocykl pochyla się w zakręcie, włącza się wewnętrzne światło zakrętowe, aby zwiększyć oświetlenie wokół zakrętu i poprawić widoczność.

Układ zapobiegający unoszeniu przedniego koła

Anti-wheelie to system, który łagodzi i redukuje unoszenie przedniego koła podczas gwałtownego przyspieszania. Wykorzystuje on informacje z systemu ABS i działa za pośrednictwem systemów Throttle By Wire i HSTC w celu zmniejszenia momentu obrotowego silnika i tłumienia unoszenia przedniego koła. W niektórych modelach stopień interwencji w celu zapobieżenia unoszeniu przedniego koła można regulować w zestawie wskaźników.

Technologia bezpieczeństwa

Sygnał awaryjnego hamowania ESS

ESS to system bezpieczeństwa, który ostrzega użytkowników drogi, że motocykl znajduje się w sytuacji awaryjnego hamowania, migając kierunkowskazami podczas gwałtownego hamowania.

Reflektory LED

Światła LED wykorzystują technologię Light Emitting Diode, zapewniającą bardzo wyraziste i mocne oświetlenie drogi. W efekcie kierowca znacznie lepiej widzi otoczenie, a samo źródło światła zużywa bardzo mało prądu.

Światła do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej poprawiają bezpieczeństwo, zwiększając widoczność i ogólną prezencję motocykla.

Samoczynnie wyłączające się kierunkowskazy

Samoczynnie wyłączające się kierunkowskazy zwiększają bezpieczeństwo, automatycznie wyłączając kierunkowskazy po zakończeniu manewru skrętu.

HSTC System kontroli momentu obrotowego

System kontroli momentu obrotowego (HSTC) wykrywa poślizg tylnego koła i elektronicznie dostosowuje moment obrotowy silnika, aby zapewnić utrzymanie przyczepności oraz stabilnych właściwości jezdnych. W niektórych modelach poziomy interwencji HSTC można dostosować do preferencji kierowcy i warunków jazdy. Poziom interwencji systemu HSTC to jednocześnie część wybieranego trybu jazdy.

System ABS z możliwością wyłączenia

System ABS z możliwością wyłączenia dostępny jest w wybranych motocyklach Hondy klasy Adventure oraz Super Sport. Pozwala to kierowcy na wybór trybu pracy ABS, odpowiedniego do warunków torowych lub jazdy w terenie.

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) ostrzega kierowcę o nagłej utracie ciśnienia w oponach, zwiększając bezpieczeństwo i spokój ducha.

Możliwość wyboru poziomu ABS

W niektórych supersportowych modelach Hondy kierowca może wybrać poziom interwencji ABS w zależności od warunków jazdy, np. na torze wyścigowym.

Połączony układ hamulcowy CBS

Zintegrowane układy hamulcowe (CBS) sterują działaniem przednich i tylnych hamulców równocześnie. Gdy przedni hamulec jest uruchamiany przez kierowcę, system wywiera również nacisk na tylny hamulec i odwrotnie (w zależności od modelu), aby zapewnić równowagę i stabilność podczas hamowania. W zależności od modelu, hamulce mogą być połączone mechanicznie za pomocą linki lub hydraulicznie.

Cornering ABS

Cornering ABS to system, który steruje układem ABS w zależności od kąta przechyłu. Układ działa w oparciu o informacje otrzymywane z bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), który aktywnie mierzy kąt oraz tempo przyspieszenia motocykla w zakresie odchylenia (yaw), przechyłu bocznego (roll) i pochylenia (pitch). Informacje te są następnie wykorzystywane do regulacji ciśnienia hamowania, aby zapewnić zrównoważone wytracanie prędkości podczas pokonywania zakrętów oraz zmniejszyć ryzyko niepożądanych zachowań motocykla w trakcie hamowania w zakręcie.

Dodatkowy system bezpieczeństwa - SRS (poduszka powietrzna)

W 2006 roku Gold Wing stał się pierwszym masowo produkowanym motocyklem wyposażonym w dodatkowy system bezpieczeństwa (poduszkę powietrzną). Był to znaczący krok naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa motocykli, będący wynikiem szesnastu lat prac rozwojowych. Modele Gold Wing nadal są wyposażane w to rozwiązanie.

Technologie zabezpieczeń

Honda Ignition Security System (HISS)

Honda Ignition Security System (HISS) to system immobilizera motocyklowego, w którym w oryginalnym kluczyku umieszczony jest mikrochip zaprogramowany zakodowanym hasłem. Hasło to jest odbierane przez antenę i przekazywane do jednostki ECU. ECU sprawdza zaprogramowany numer kodu i pozwala na uruchomienie silnika tylko wtedy, gdy numery kodów są zgodne. W razie użycia duplikatu kluczyka o idealnie takim samym kształcie jak oryginalny kluczyk, ale niezgodnym kodzie wbudowanego mikroukładu, silnik nie zostanie uruchomiony.

Honda Smart Key

Honda Smart Key wprowadza wygodę bezkluczykowego dostępu do świata motocykli. System ten zwiększa bezpieczeństwo i wygodę, ponieważ kierowca może trzymać pilota systemu w kieszeni podczas prowadzenia motocykla.

Elektroniczna blokada kierownicy (ESL)

W ramach systemu Honda Smart Key, funkcja ta jest aktywowana za pomocą głównego przełącznika i umożliwia zablokowanie kierownicy podczas postoju dla maksymalnego bezpieczeństwa.

Technologia skrzyni biegów

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT)

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT) to przekładnia, w której operacje sprzęgła i zmiany biegów są zautomatyzowane, przy jednoczesnym zachowaniu konstrukcji manualnej skrzyni biegów wraz z jej zaletami, takimi jak bezpośrednie odczucie przyspieszenia. Ponieważ nie ma potrzeby używania sprzęgła, kierowca może skupić się na operowaniu gazem i hamulcem podczas jazdy, a płynne przyspieszanie i zwalnianie jest możliwe dzięki mniejszym przerwom w przekazywaniu siły napędowej podczas zmiany biegów, które nieuchronnie występują w tradycyjnych, manualnych skrzyniach biegów z uwagi na ich konstrukcję. 

Honda E-Clutch

System Honda E-Clutch automatycznie włącza i wyłącza sprzęgło, uwalniając kierowcę od używania dźwigni sprzęgła, co pozwala mu skoncentrować się na jeździe, hamowaniu i skręcaniu. Układ symuluje pracę quick shiftera, gdyż przy przełączaniu przełożeń nie ma potrzeby używania dźwigni sprzęgła. Układ ogranicza obciążenie motocyklisty oraz zapobiega zgaśnięciu silnika, gdyż przy ruszaniu i zatrzymywaniu nie jest wymagane operowanie dźwignią sprzęgła. Dodatkowo kierowca może w każdej chwili skorzystać z ręcznej obsługi dźwigni sprzęgła.

Manualna skrzynia biegów

Motocykle Honda z manualną skrzynią biegów są wyposażone w 5- lub 6-biegową przekładnię o stałym zazębieniu. Koła zębate czynne i bierne są zawsze zazębione, obracając się swobodnie i nie przenosząc momentu obrotowego. Przeniesienie napędu następuje dopiero kiedy synchronizator doprowadzi do sprzęgnięcia koła biernego z wałkiem wyjściowym. Dzięki temu zmiana biegów jest zawsze płynna i bardzo szybka.